– Om du inte har klart för dig hur det ser ut i dag – hur ska du då kunna lägga en strategi för i morgon?
En relevant undran. Den tänkvärda frågeställningen väcks av Helena Brynolfsson, vd på ProSourcia, som på EFH-konferensen i Stockholm på torsdag (18 maj) kommer att tala om spendanalys.

Programpunktens underrubrik lyder ”Ett högaktuellt ämne som ger en direkt bild över företagets inköps- och leverantörsmönster”. Det är en bra sammanfattning. För där ligger styrkan med spendanalys.
Faktaöversikten, exaktheten, analysmöjligheterna.
– Kort sagt: det handlar om att ha koll, säger Helena Brynolfsson och flaggar för en halvtimme under konferensen där åhörarnas ”vad, hur och varför” förhoppningsvis förenas i ett bestämt ”ja, varför inte”.
God överblick kan nämligen aldrig överskattas.
Helena vänder för en sekund på rollerna och konstaterar:
– En inköpschef måste rimligen ha en helhetsbild över sitt ansvarsområde. Hur många leverantörer har vi? Vilka är dom? Vad gör vi för typ av affärer? Hur mycket pengar är det frågan om? Jag kan tycka att det är självklara frågor som ska ställas och besvaras.

Helena har arbetat med spendanalyser sedan 1997. Många stora bolag började anamma dessa analysmetoder i ett tidigt skede. Eftersom 20 år har hunnit rulla iväg säger det mycket om hur långt de har kommit. Medelstora och mindre företag, precis som offentlig sektor, ligger generellt inte lika långt fram, men det är snarare kopplat till begränsade resurser än till behov.
Spendanalys är inte mindre viktigt bara för att man är liten.
– Framför allt aktörer med olika leverantörsreskontra och verksamhet spridd i olika bolag har en stor vinst att hämta i detta. Exempelvis koncerner som är etablerade i flera länder eller kommuner med flera kommunala bolag. När information analyseras tvärfunktionellt uppdagas förbättringsmöjligheter som tidigare varit dolda, menar Helena Brynolfsson.

Genom att skärskådningen är så verkningsfull utrustas användaren med ett instrument som ger ett tryggt helhetsgrepp över inköp och utgifter.
– Ju bättre data ju bättre analys, betonar Simon Strandell, produktägare på InExchange, som tillsammans med kollegan Malin Larsson, key account manager, håller i en annan av EFH-konferensens presentationer.
– Många företag vet till exempel inte vad en leverantörsfaktura, som tagits emot som e-faktura, innehåller och utgår därför från konterade totalsummor i sin analys. Men genom att kombinera sin inköpsdata med annan data – typ avtal eller avtalade nettoprislistor – förses man med fakta som tidigare inte gått att få, poängterar Simon.
InExchange erbjuder tjänsten Inköpsanalys. Med det som verktyg kan företag, stora som små, automatiskt dra nytta av e-fakturans information och ta sin inköpsanalys till en bra nivå. Spendanalys är ett av de områden som ingår i tjänsten.

INKÖPSANALYS – få en helt ny insikt i alla era inköp – läs HÄR:

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få unika erbjudanden, information och tips för att driva ditt företag.

Dela denna artikel

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Läs vidare...

InExchange rullar på även i utspridd upplaga

test

Gör som InExchange – följ Global Pride

Info med anledning av covid-19

Skicka din första e-faktura idag!

Kom igång gratis genom att skapa ditt konto hos oss. Det tar bara ett par minuter och sedan är du igång!

Illustration diagram