Landets omställning till e-faktura och elektronisk momsrapportering har skjutits upp i omgångar. Meningen var att reformen skulle initieras 2024 och vara utbyggd och klar 2026, men den snabba införandetakten visade sig inte hålla.
Nu är dock tidsplanen och den tekniska lösningen fastställd. Från och med september 2026 kommer DGFiP (Frankrikes generaldirektion för offentliga finanser) att införa elektronisk fakturering för B2B-transaktioner baserad på Peppol medan B2C-transaktioner rapporteras separat.
Fransmännen ska använda en infrastruktur likt Peppols beprövade fyrhörnsmodell, men kompletterad med ett femte hörn i form av den statliga plattformen PPF (Portail Public de Facturation). Denna kataloganslutning har under det här året testats genom ett omfattande pilotprojekt och möjliggör utbyte av e-fakturor mellan företag och ackrediterade leverantörer av e-faktureringstjänster (Plateforme agréée, “PA”).
Förberedelserna ska enligt det lagda tidsschemat fortsätta månaderna framöver ända till andra kvartalet nästa år när det ska vara klart att publicera en komplett certifiering.
Genomförandet sker sedan i två steg.
September 2026:
Alla företag måste kunna acceptera e-fakturor. Krav om B2B e-fakturering och e-rapportering för stora och medelstora företag (fler än 250 anställda och som antingen har 50 miljoner euro i omsättning eller 43 miljoner euro i balansräkning). En reservation att införandet kan dröja tre månader till december 2026 finns dock med i bilden.
September 2027 :
E-fakturering och e-rapportering för småföretag under ovanstående tröskelvärden. Även här finns en reservation om att verkställandet kan dröja ytterligare tre månader till december 2027.
Spanien har haft ett system för transaktionsrapportering i realtid sedan 2017. Då infördes SII (Suministro Inmediato de Información) vilket kräver att företag med en årlig omsättning på 6 miljoner euro eller mer ska rapportera sina in- och utgående fakturor, liksom kontantbetalningar, senast fyra dagar efter att transaktionen blivit bokförd.
Från och med nästa år utvidgas rapporteringsplikten med nya elektroniska faktureringsskyldigheter utöver SII. En ny juridisk standard är satt. För ändamålet har man skapat den inhemska certifierade programvaran VERI*FACTU. Rapporteringen ska ske via plattformen som skattemyndigheten (Agencia Tributaria) tillhandahåller eller genom ett kommersiellt system kompatibelt med VERI*FACTU.
Den nya kravställningen kommer först att omfatta företag som är förpliktigade att betala bolagsskatt (1 januari 2026) och därefter övriga skattebetalare (1 juli 2026).
Parallellt med VERI*FACTU förbereds obligatorisk e-fakturering inom B2B. Förordningen, stiftad som ett kungligt dekret (Ley Crea y Crece), har varit försenad. Den gick i våras ut på ny remissrunda. Träder bestämmelserna i kraft från och med 2027 sker lanseringen i två faser:
2027 kommer kravet gälla företag med över 8 miljoner euro i omsättning per år.
2028 kommer kravet att gälla alla företag.
Sverige? Inga initiativ ännu i sikte, men ett litet positivt tecken är att Digg, Myndigheten för digital förvaltning, tagit fasta på Europakommissionens inbjudan om att lämna förslag på hur man bäst samordnar ett interoperabelt Europa. Digg har skickat in en skrivelse – som blev offentlig i början av juli – i vilken myndigheten tar upp flertalet idéer i syfte att bättre planera och samordna digitala tjänster över nationsgränserna inom EU.
Agenda för ett interoperabelt Europa – Diggs inspel
Källor: vatcalc.com
vatupdate.com
europa.eu