Upptäck

Forskaren: styrningen bromsar digitaliseringen

Skriven av Per Gustafsson | Jun 25, 2026 9:29:39 AM

Sverige hör till Europas mest digitaliserade länder, men i offentlig sektor stagnerar den digitala mognaden. 
Under Almedalsveckan, som just nu pågår i Visby, gav Göteborgsprofessorn Johan Magnusson en skarp diagnos: de största hindren är självförvållade.

Frågan om vem som leder Sveriges digitalisering, och vilken roll offentlig sektor ska ta, samlade under tisdagens digra Almedalsprogram en panel på fyra personer på affärstidningen Offentliga Affärers evenemangsyta.
Bakgrunden är motsägelsefull: samtidigt som regeringen vill se Sverige som bäst i världen på AI gällande förvaltning visar forskningen att utvecklingen i kommuner och myndigheter bromsar in. Så hur målet ska uppnås behöver diskuteras. Inte minst offentlig sektors funktion. Är det som samordnare, beställare eller leverantör eller bör man luta sig mot techbolagen?

"Vår egen värsta fiende"

Johan Magnusson, professor vid Göteborgs universitet med tio års forskning på området, gick rakt på sak.
–  Vi i offentlig sektor hindrar oss själva. Vi är vår egen värsta fiende, konstaterade han. 
Offentlig sektor bygger, enligt Johan, upp styrning och strukturer som direkt motverkar den verksamhetsutveckling som är digitaliseringens grund. Han ser dock till sin glädje att allt fler blir medvetna om detta. Vi har, som han uttrycker saken, påbörjat en “positiv konjunktur”.
– Det tas nu initiativ som får rådighet och utvecklingsförmåga att växa i offentlig sektor. När detta är starkt nog kommer offentlig sektor att kunna ställa bättre krav och det kommer att gynna leverantörsmarknaden. Vilket är bra. Beroendet av leverantörsmarknaden är stort även om vi pratar digital suveränitet, menade Johan och framhöll:
– Att få till en förstärkt förmåga att ställa krav ser jag som en absolut nödvändighet.

Ett ledarskapsproblem

Bakom styrningen finner Magnusson ett ledarskapsproblem. Han talar om "exempel på exempel på dåligt ledarskap" och menar att många ledningar saknar förståelse för hur tekniken förändrar förutsättningarna för verksamheten. 
– Det vi sett ske under de senaste sex månaderna är en kollaps gällande kostnaden för kognitivt arbete. Vi kan i dag utveckla i en takt vi tidigare bara har kunnat drömma om. Men innan ledningen förstår det här kommer vi att fortsätta i existerande verksamhetsmodeller och fortsätta att hälla vatten i en läckande hink. Något som faller direkt på ledarskapet, deklarerade Johan.
– Visst, vi kan föda de goda krafterna underifrån och distribuera förmågor och liknande, men det kommer inte att lösa de övergripande problemen innan ledningen äger förståelsen. Det jag möter är inte bara en brist på kompetens. Det är inkompetens, tillade han utan att hymla.
Göteborgaren efterlyser ett ledarskap som sätter sig in i teknikens betydelse och hur den kan förändra förutsättningarna för verksamheten och som på samma gång besitter förmågan att utveckla medarbetarna.
– Det som funkar är när vi skapar kraft underifrån, när medarbetarna skickliggörs och kan skapa förändring. Domänkunskapen är det viktiga. Den tekniska förändring vi genomgår innebär att domänkunskap kan omsättas direkt till funktionalitet. Det är förutsättningar som aldrig funnits tidigare.

Prioritera samhällsnytta

Övrig panel kompletterade och nyanserade bilden. Ola Odebäck från SKR, Sveriges kommuner och regioner, lyfte tilliten som den svenska förvaltningens historiska styrka. En styrka han ser hotad när juridiken och rädslan för tjänstemannaansvar tar över styret. 
Sandra Barouta Elvin, nationell säkerhetschef på Microsoft, vände på perspektivet: säkerhet kan accelerera digitaliseringen i stället för att bromsa densamma om ledare vågar ta risker och slutar lägga vetorätt i händerna på jurister och säkerhetsfolk utan verksamhetsansvar. 
Markus Matteby, CDO i Sundsvall och Ånge, beskrev hur samarbetet dessa kommuner emellan gjort dem mindre sårbara och intygade hur nya förmågor bäst växer fram underifrån i stället för att beställas uppifrån.

Slutorden från Johan Magnusson var okomplicerade. Ska offentlig sektor få skjuts på den digitala användningen krävs förnuft och rätt slags fokus:
– Det vore helt magiskt om någon inom offentlig sektor, för omväxlings skull, kunde prioritera samhällsnytta. Nu har vi en teknologi som gör det möjligt att automatisera 90 procent av hela förvaltningar inom offentlig sektor. Varför fortsätta att göra arbetet manuellt?       


Bildtext: Johan Magnusson, professor på Göteborgs Universitet (tvåa från vänster) menar att inbromsningen av den digitala utvecklingen inom offentlig sektor är självförvållad. Johan omges på bilden av övriga paneldeltagare Markus Matteby, Sandra Barouta Elvin och Ola Odebäck samt moderatorn Elisabeth Novotny. Foto: Offentliga Affärer


Se hela programpunkten på Offentliga Affärers Youtube-kanal. Ni hittar länken HÄR