Den internationella sammanslutningen för e-fakturaoperatörer, EESPA, vill bilda en särskild nordisk avdelning. Organisationen håller den 7 september ett kick off-möte online öppet för alla tjänsteleverantörer verksamma i Norden.
– Etableringen känns positiv. Det ger oss nordiska operatörer större tyngd, anser Niklas Andersson, produktchef på Inexchange.
Här i Sverige har vi den medlemsstyrda intresseorganisationen NEA (Nätverket för Elektroniska Affärer). Inom det organet vädrar operatörer och systemleverantörer viktiga idéer och funderingar som i nästa steg tas med till EESPA (European E-invoicing Service Providers Association), eller rättare sagt GENA (Global Exchange Network Association) som sammanslutningen kommer att döpas om till.
Men att branschen i fråga organiserar sig i en nordisk konstellation blir helt nytt. Danska TrueCommerce Nordic tog ett initiativ åt det hållet förra året, och hade en sammankomst i Köpenhamn i mars ifjol, fast då var planerna betydligt lösare.
Nu blir det av. På riktigt.
Niklas Andersson, produktchef på Inexchange och vår röst när NEA eller EESPA sammanträder, tycker att det är bra.
– Ja, det känns positivt att EESPA vill bilda ett nordiskt chapter. Tack vare att EESPA är med blir det styrt från centralt håll. Det ger större tyngd än vad fallet är med NEA. Jobbet i NEA är mer av lokal prägel. Vi når inte ut i Europa på samma sätt som nu blir fallet när EESPA instiftar en nordisk avdelning, anser Niklas.
Vilket är vinningen?
– Det blir ett tydligare samarbete i ett europeiskt perspektiv skulle jag vilja säga. Finns det ett nordiskt chapter finns det säkert plats för kontinentala chapters också. Det startades ett i Tyskland i fjol och nu får vi en nordisk motsvarighet. Det borde kunna bidra till en större samstämmighet generellt, att man håller sig tydligare till en gemensam linje och jobbar på samma sätt i de frågor som kräver samsyn. Det ger en ökad stringens.
Niklas funderar någon sekund och utvecklar sedan vidare:
– Jag tänker mer konkret på de globala samarbeten som pågår. ViDA-initiativet till exempel. Då är det bra att vi har den här typen av grupperingar som kan visa hur det fungerar regionalt. Det blir en viktig motvikt till länder, såsom Frankrike, Italien och Rumänien, som av allt att döma går sina egna vägar. Det vill vi inte göra. Vi vill tvärtom följa det globala tänket.
I sin inbjudan till mötet den 7 september betonar EESPA att man vill samla så många nordiska branschaktörer som möjligt, att svenska NEA stödjer initiativet och att man genom ett nära samarbete vill göra Nordics Chapter till ett framgångsrikt koncept.
I samma utskick radas det upp ett antal förslag på förbättringar som EESPA tror sig kunna uppnå med en nordisk avdelning:
• Bättre förståelse gällande regionala krav.
• Starkare marknadsföring av e-fakturering och dokument för olika typer av distributionskedjor.
• Främja optimala lösningar för nationella myndigheter gällande efterlevnad.
• Stärka lokal och internationell samtrafik.
* Skapa en röst för nationella eller regionala tjänsteleverantörer inom EESPA globalt och Peppol lokalt.
• Involvera även mindre lokala tjänsteleverantörer.
Även om det råder stor enighet i Norden angående hantering och utbyte av digitala affärsdokument finns det också nationella lösningar som separerar oss åt. EESPA Nordics Chapter kan således vara en värdefull kontaktyta grannländerna emellan.
– Jag tror absolut att det här kan leda till bättre samarbete i Norden, instämmer Niklas Andersson och tillstår:
– Det finns splittring också på våra breddgrader. Finland har sin process, Danmark håller på med sina grejer (bokföringslagen för digitala redovisningssystem) och Norge koncentrerar sig på Peppol. Vi borde kunna närma oss varandra genom att vi nu får en egen gemensam kanal och därmed kan samarbeta lite tajtare.
Mötet den 7 september hålls via Teams och det inleds med en presentation där Marcus Laube, som sitter på en av två ordförandeposter i EESPA, tar avstamp utifrån frågeställningarna: Varför lokala avdelningar? Varför ett Nordics Chapter? Hur ska det startas upp?