Upptäck

”Vi gillade helhetslösningen”

Skriven av Per Gustafsson | Dec 15, 2020 12:12:27 PM

Hur bygger man successivt ut sin elektroniska fakturering?
Vilka fördelar medför den digitala hanteringen?
Svaren på detta och mycket annat ges av ekonomiavdelningen på Skandia Fastigheter i det nya företagscase som nu finns att läsa i vår särskilda referenssida.

Genom att klicka på länken www.inexchange.se/upptack/kundcase hamnar ni på samlingssidan för våra referenscase. Där berättar ett antal företag och organisationer om sitt samarbete med InExchange, vilka tjänster som de tagit i bruk, om fördelarna de vunnit tack vare detta och hur integreringen fungerat totalt sett. Ibland kan det kännas lite oroligt att överge invanda rutiner och klä om arbetet i ny digital skrud. I det läget kan det vara värdefullt att lyssna på andras erfarenheter. Många branscher är representerade i casen. En rad tankegångar i artiklarna tangerar de funderingar och frågeställningar som emellanåt finns i förväg.

Senaste tillskottet i kartoteket med referenser är Skandia Fastigheter. Det är ett bolag med 122 fastigheter – eller 1,1 miljoner kvadratmeter – huvudsakligen placerade i de tre storstadsregionerna.

För fem år sedan skrev Skandia Fastigheter sitt första avtal med InExchange. Det avtalet gällde mottagartjänst. Därefter har bolagets elektroniska fakturering även utvidgats med utställartjänst och man har dessutom skiftat sitt fakturaformat till standarden Peppol BIS Billing 3.
Digitaliseringen har med andra ord skett i etapper. Något som Skandia Fastigheter hade med sig in i samarbetet redan från början. Deras tanke var redan initialt att utveckla en elektronisk expansion efterhand.
Eva Englund, som sitter med leverantörsfakturorna, konstaterar bland annat i artikeln:
– InExchange hade ett bra paket att erbjuda och goda referenser. Deras koncept var något som gick att utveckla vidare vilket gjorde det intressant. Vi gillade helhetslösningen.

Det är Eva, Ingela Nilsson, redovisningschef, och Monica Mellbing, ansvarig inom kundreskontra, som ni träffar i det nypublicerade reportaget. Trion tar upp diverse saker kring övergången till e-fakturering som de aktivt deltagit i via sina projektledarroller.
Monica Mellbing minns exempelvis tillbaka på fjolåret när lagen om obligatorisk e-faktura vid offentlig upphandling instiftades. Lagkravet satte fart på väldigt många som fortfarande förlitade sig till förlegade lösningar. Fastighetsbranschen var inget undantag.
– Jag vet att andra fastighetsbolag upplevde lite stök innan en lösning att skicka e-fakturor var på plats. De var i samma sits som vi och skulle skicka e-fakturor till myndigheterna. Men för vår del, som hade InExchange som leverantör, fungerade det smidigt. Det lades upp en väldigt bra rutin för vårt vidkommande, säger hon.