Choose language

Akademi och kontaktyta på samma gång

Academy_1_light

Vismas strategi och ledarskapsfilosofi. Det är två starka teman i den norskägda koncernens utbildningspaket Visma Management Academy. Totalt 55 deltagare från olika delar av Europa – och från företag som ingår i Vismas stora numerära kluster – har förmånen att gå det här lärorika programmet.
En av de uttagna är Lars Andersson som är customer success-chef på Inexchange. Han konstaterar att första samlingen i Oslo var mycket givande.

– Ja, jag vill säga att det var två väldigt intressanta och intensiva dagar. Det var mycket information och många intryck, konstaterar Lars efter hemkomsten från Norges huvudstad.
Som vi nämnde är det särskilt nominerade medarbetare som blivit antagna till akademin. I det förtroendet ligger ansvaret att förbereda sig ordentligt och utföra uppgifter i förväg som utgör hörnstenar och utgångspunkter vid sammankomsterna.
Inför detta inledande seminarium skulle deltagarna bland annat skapa ett affärscase med god relevans och med trolig positiv effekt för ett företag.
– Mer exakt beskrivet handlade det om hur man inför en styrelse, eller internt för den delen, presenterar en idé som man har. Kanske man vill motivera varför det behövs fler anställningar eller äska ekonomiska resurser för att genomföra ett visst projekt, exemplifierar Lars och berättar vidare:
– Caset presenterades sedan på plats inför hela gruppen. Då fick man feedback på hur modellen skulle hålla, vad man bör tänka på och tips om förbättringar. Jag tycker att det var bra input och en nyttig erfarenhet. Det är tankar värda att ta till sig och som vi på vårt företag kan använda oss av när vi genomför businesscase.
Lars tillägger:
– Det som behandlades var stort som smått. Allt från stora investeringar räknat i pengar till att bli effektivare med befintliga resurser. Förbättringar behöver inte nödvändigtvis räknas i kronor. Ibland räcker det med att jobba på ett smartare sätt.  
Academy_2_light

Samtal i vänskaplig atmosfär

Bland åhörarna som satt och bedömde föreslagna projekt satt Yvette Hoogewerf som är Vismas direktör för segmentet medelstora företag. Hon var också en av föreläsarna under andra dagen och utvecklade diverse fakta och funderingar under rubriken “Kreativ strategi som fungerar”.
Även tre andra personer på högsta ledningsnivå talade inför deltagarna.
Merete Hverven, Vismas verkställande direktör, gav en inblick i koncernens strategi och ledarskapsfilosofi.
Sindre Talleraas Holen, M&A-direktör, satte fokus på  “Framtida tillväxt”.
Steffen Torp, kommunikationschef, pratade om Vismas utveckling och framgångsresa.
Lars anser att det var mycket intressanta föreläsningar. Han gillade också den värme som förmedlades. Visma har blivit en koncern med stor internationell utbredning, men den genuina familjära känslan är ändå bibehållen. “Bästa vänner” är en devis som ofta används. Det är så Visma vill att umgänget ska vara koncernkollegor emellan. Kompisskapet är något man är mån om.

Värdefullt nätverkande

Samlingar som Visma Management Adacemy, som ska genomföras i totalt tre etapper, genomsyras av en inbjudande anda. Med representanter från åtta länder i ett och samma forum uppstår en spännande dynamik.
– Ja, det jag tycker är roligast, och som ger mig mest när man är ute på kurser överlag, är nätverkandet med personer i andra bolag i liknande roller. Det ger möjlighet att bolla olika tankar och idéer. Hur gör ni i en speciell situation? Har ni funnit intressanta lösningar att dela med er av?
Lars känner att det är en värdefull kontaktyta:
– Framför allt i det här sammanhanget där man träffar många bolag från andra länder. Jag är övertygad om att man kan hitta samarbeten inom koncernen och ta vara på metoder och tillvägagångssätt som använts på andra håll istället för att skapa och bygga allting själv. 

Med andra ord: det var inte bara information, intryck och kunskap som hämtades i Oslo. Det var två dagars viktigt nätverkande också. Ett utbyte som dessutom fortsätter när nästa session hålls någon gång under 2025.  


Bildtexter:
Visma Management Academy samlat för sin första tvådagarsutbildning i Oslo. På den andra bilden ser vi Vismas vd Merete Hverven som höll en inspirerande föreläsning om koncernens strategi och filosofi kring ledarskap.
Foto: INGAR JOHANSEN

 

Relaterade artiklar