Choose language

Digitalt i stället för papper – 500 miljoner gånger om

IMG_1543

Siffran 500 miljoner är imponerande. Det är bara att titta på bilden. Vidden på talet är enorm. Femman följs av åtta nollor i prydlig rad.
Men vad är det som är 500 miljoner, tänker ni? Jo, det är i runda slängar så många fakturor som Inexchange digitaliserat sedan starten 2008. Fakturor som annars hade gått som papper.
I det ligger såklart en stor positiv gärning för miljön. Inexchange fick därför tjäna som gott exempel när Science Park Skövde höll en träff om hållbarhet och innovationer.

Det är Jenny Brian, HR-chef på Inexchange, som flankerar den till siffra omsatt miljöinsats som vårt impactföretag, med bas i Skövde och Östersund, lyckats åstadkomma. Jenny, vd Ola Widegren och commercial director Simon Strandell presenterade Inexchange under sammankomsten och såväl den affärsmässiga som den sociala inriktningen på hållbarhet väckte intresse och nyfikenhet.
Inte minst detta med 500 miljoner. Genom att det skickats 500 miljoner e-fakturor istället för fysiska brev har utsläppen av koldioxid minskat med cirka 14 500 ton. En beräkning baserad på att varje fysiskt brev orsakar 29 gram CO2-utsläpp (1).

– Inexchange kombinerar hållbarhet och innovation. Företaget har revolutionerat en hel bransch genom sitt koncept att digitalisera. Effekterna märks väldigt tydligt. Dels socialt. Hanteringen och beteendet runt fakturor har blivit en helt annan. Dels har det kapats mycket transporter. Något som kraftigt minskat påverkan på miljön. Så Inexchange ser jag som ett utmärkt exempel, menar Ingi Jonasson som är vd för den community och det lokala utvecklingscentrum som Science Park Skövde bildar sedan 25 år tillbaka.IMG_1538

Medarbetarengagemang

E-faktura är, med andra ord, liktydigt med minskade utsläpp, fler sparade träd och lägre vattenförbrukning, men hållbarhet inkluderar mycket mer än att bevara naturtillgångar.
– Arbetet som sker, och som bevisligen bidrar till en grön omställning, vilar på mänskliga resurser. Alltså våra medarbetare. Det är vår viktigaste tillgång och som vi värnar om genom att bland annat jobba med medarbetarengagemang, säger Jenny Brian och berättar närmare:
– Det som är unikt för oss är inte våra förmåner och arrangemang. Det håller även många andra bolag på med. Unikt är däremot att vi mäter läget hos våra medarbetare varje månad. Vi gör det genom en eNPS-undersökning (Employee Net Promoter Score) som innefattar en rad olika index. Annorlunda är också att vi inte bara tittar på detta på ledningsgruppsnivå. Vi har likaså frivilliga ambassadörer från varje avdelning som diskuterar resultaten från undersökningen och därefter tar upp med kollegorna vad som varit bra och mindre bra. Vi lär oss av varandra.

Undersökningen genomförs med hög integritet. Svar och kommentarer lämnas anonymt. Gemensamma gruppresultat redovisas också bara om teamen och avdelningarna är fem medarbetare eller fler. Men framför allt fungerar det som en dagsaktuell barometer över trevnad, uppfattningar och välmående.
Skalan för eNPS är speciell och kräver egentligen sin förklaring, men säg så här för enkelhetens skull: svarsfrekvensen ligger på finfina 92 procent och indexsiffran är så hög att det placerar Inexchange topp fem i techbranschen bland de företag som använder motsvarande mätmetod.
– Vi vill givetvis att alla ska trivas på Inexchange, att våra medarbetare har ett hållbart arbetsliv. Då blir det lättare att uppnå andra effekter när det kommer till hållbarhet, säger Jenny Brian.

Genial affärsmodell

Den innovativa sidan, som också främjar en grön omställning, är ett annat kännetecken hos Inexchange. När idén föddes att skapa en smidig fakturalösning i digital tappning var Inexchange pionjär på många sätt.
– I dag kan man köpa nästan allt via abonnemang, streamingtjänster, bilar, glasögon och så vidare, men 2008 var inte detta den största grejen. Vi var tidiga med abonnemangsformen, att sälja det här som tjänst. Medan vi gjorde detta satt våra konkurrenter och kallade e-faktura för ett “otroligt stort IT-projekt" där det krävdes dyra affärssystem och månader av konsulthjälp. Vi å andra sidan sa: “Det kostar 99 spänn i månaden och så kör det igång”, konstaterar Simon Strandell.
Anammandet av den här affärsmodellen var en nyckelfaktor. En smart idé har banat väg för hållbarhet och en hantering av affärsdokument som är snäll mot miljön. 

Vågat tänka nytt

Ingi Jonasson känner glädje och framtidstro över att företag som Inexchange och Tycka Reviews – som också framträdde vid samma träff – verkar på Science Park Skövde och är spjutspetsar i det nödvändiga arbetet att minska klimatavtrycken.
– Essensen i det som Inexchange presenterar och som fått så stor positiv inverkan hänger naturligtvis samman med teknik och digitalisering, men framför allt handlar det om att våga göra saker annorlunda, att vända på koncepten och tänka nytt, framhåller Ingi Jonasson.
Och även om 500 miljoner är fantastiskt i sig så säger vi: vänta bara. Slår prognosen in kommer vi att ha digitaliserat över en miljard fakturor (1 000 000 000) innan 2030. Att utföra ett hållbarhetsjobb i miljardklassen är inte så illa av en landsortsaktör med huvudsäten i Skövde och Östersund.   

1) Enligt en studie från IVL Svenska Miljöinstitutet uppskattas utsläppen från ett standardbrev (ett kuvert med två A4-papper) till cirka 29 gram CO2. Dessa utsläpp inkluderar papperstillverkning, kuvertproduktion, tryck och transport.

24 11 13 Science Park Skövde_pressträff


Bildtexter:
Överst: Jenny Brian flankerar en siffra som Inexchange känner stolthet över. Mitten: Science Park Skövdes vd Ingi Jonasson. Nederst: Ingi, Jenny, Simon Strandell och Ola Widegren.
Foto: PER GUSTAFSSON

 

Relaterade artiklar