Inexchange-CFO trendspanar om SaaS 2026
Det svenska SaaS-bolaget Younium har i dagarna publicerat rapporten “SaaS Finance Outlook 2026”. I guiden intervjuas elva ekonomiexperter som uttalar sig om de trender som förväntas forma financeavdelningar nästa år.
En av dessa experter är Linda Nordstrand, CFO på Inexchange.
Linda är stolt över att få medverka och menar att innehållet fungerar som en värdefull vägledning.
– Det är en guide fylld med handfasta strategier för finance och GTM-team att navigera inom det landskap som väntar, förklarar hon och preciserar närmare:
– Den beskriver hur finansfunktionen under 2026 går från rapportering till att bli en strategisk motor för tillväxt där AI, moderna prismodeller och nya nyckeltal kopplar investeringar och beslut tätare till kundvärde och kassaflöde.
Younium, som erbjuder en molnbaserad plattform för att hantera abonnemang, fakturering och ekonomiska processer, hävdar att 2026 kommer att markera ett övergångsår för financeavdelningar i SaaS-branschen. Mer exakt blir det året, och nu citerar vi Younium, “då finansfunktioner går från att rapportera resultat till att vägleda strategi, kapitalallokering och tillväxtbeslut”.
Slutsatsen i fråga har mynnat ut i att Younium släppt en rapport, “SaaS Finance Outlook 2026”, i vilken en expertpanel på elva personer ger sin syn på de trender och förändringar som förväntas nästa år för finance och GTM-team.
Ni kan ladda ner guiden på länken vi inkluderat längst ner på den här sidan.
Större delaktighet
I panelen återfinns Linda Nordstrand, CFO på Inexchange. Hon betraktar guiden som en slags orientering gällande den miljö och de funktioner som ekonomichefer och hela finansavdelningar har framför sig.
– Det kommer att ställas helt andra förväntningar ur ett strategiskt perspektiv, menar Linda. Tidigare har uppdraget för financeavdelningar handlat om att sköta bokföring och rapportering. I övrigt har man verkat som administrativ funktion i bakgrunden. Den tiden är över. Nu är kraven på en CFO, och på hela financeavdelningen, att man är delaktiga i beslut gällande strategiska vägar framåt i form av beslutsunderlag, analyser och prognoser.
– Man kan inte jobba i silos som bolag. Avdelningarna måste samarbeta och förankras i varandra. Ytterst handlar det om att skapa en bra kundresa. Från det att kunden signerar till att den skickar faktura. Och där fyller CFO:n och financeavdelningen en viktig roll som sammanlänkande funktion, tillägger hon.
Hur skulle du karaktärisera rapporten – som en information, instruktion eller inspiration?
– Rapporten kallas för guide så en instruktion är det nog inte. Det står inte “hur” man ska göra utan snarare “vad”. Det vill säga vad man behöver tänka på i takt med att kraven på financeavdelningar förändras. Så visst. En information är det absolut, men jag vill ännu hellre betrakta det som en inspiration, säger Linda och betonar:
– Finansfunktionen har förändrats mycket på senare år. Tack vare systemstöd och automation har det skapats nya möjligheter, men också förväntningar på kvalitet och effektivitet.
Börja nyttja AI-funktioner
Vad det betyder i realiteten kan naturligtvis variera, men Lindas reflektioner visar tydligt var hon står.
– Om jag utgår från mig själv och min avdelning vill jag komma ifrån detta med manuella processer så snabbt det bara går. Det perspektivet tror jag faktiskt att alla mår bra av att ha. Som bolag vill man öka sin omsättning utan att det leder till mer administrativt arbete. Och hur når man dit? Jo, genom att åstadkomma en större skalbarhet helt enkelt.
– Min inställning är given. Det gäller att haka på och nyttja alla dessa AI-funktioner som finns tillgängliga och vara med på tåget från början. Är man inte det kan det bli tufft att komma ikapp på sikt.
Redskap för rätt beslut
Om du får förklara lite kort: vilka insikter bidrar du med i guiden?
– Frågeställningarna jag fick var koncentrerade på AI:s värde för vår funktion. Det handlar bland annat om hur vi kan nyttja prognoser och insikter i realtid och att vi kommer att kunna jobba snabbare och automatiserat och få mer tid till proaktivt arbete. En förutsättning för detta är en god datakvalitet och struktur.
– Sedan går jag också in på en annan bit. Den om KPI:er. I en tid där tillväxt kanske inte är självklar gäller det att bolagets investeringar är genomtänkta. Det är viktigt att våra kunder upplever att vårt erbjudande är relevant, att de är lojala och vill växa med oss. För att säkerställa detta finns det en rad relevanta KPI:er som gör det enklare för oss som bolag att veta att vi tar rätt beslut.
Känns det som en ära att ingå i en sådan här initierad och välmeriterad expertpanel?
– Ja, jag är stolt såklart. Jag är jätteglad att de frågade. Genom att Younium har en omfattande verksamhet även utomlands, och då främst i Benelux-länderna och USA, är det dessutom en rapport där analyserna också ges utifrån internationella perspektiv. Det gör det hela ännu större vill jag påstå. Det är jättekul att få vara utvald, avslutar Linda Nordstrand.
Faktaruta:
SaaS (Software as a Service) är programvara som erbjuds via internet som prenumerationstjänst.
KPI (Key Performance Indicator) är nyckeltal som mäter och följer upp viktiga affärsresultat.
Younium är ett svenskt företag som erbjuder en molnbaserad plattform för abonnemangshantering och finansiell insikt med fokus på att hjälpa bolag skala och optimera sin SaaS-verksamhet.
Guiden “Saas Finance Outlook 2026” laddar du ner HÄR
Det svenska SaaS-bolaget Younium har i dagarna publicerat rapporten “SaaS Finance Outlook 2026”. I guiden intervjuas elva ekonomiexperter som uttalar sig om de trender som förväntas forma financeavdelningar nästa år.