Hur fungerar Peppol?
Peppol har en infrastruktur inom vilken utväxling av elektroniska dokument är möjlig. Anslutning till Peppols nätverk sker med hjälp av en accesspunkt vilken i regel utgörs av en operatör. Genom accesspunkten kan man utväxla elektroniska dokument med alla anslutna i nätverket.
Dokumentets väg i Peppol
Så här går det till:
- Avsändaren skickar dokument i valfritt format till accesspunkten.
- Accesspunkten identifierar mottagaren av dokumentet och med hjälp av den informationen ställs en fråga till Peppols centrala adressbok (SML). Därifrån kommer i retur ett svar på vilken lokal adressbok (SMP) som accesspunkten kan fråga för mer information.
- SMP, som oftast varje enskild accesspunkt underhåller, ger besked om vilka dokumenttyper och standarder som mottagaren kan hantera och vilken adress mottagaren har.
- När all information finns till hands skickas dokumentet till mottagarens accesspunkt. Här sker också eventuell konvertering av formatet som skickades från avsändaren.
- Mottagarens accesspunkt skickar avslutningsvis dokumentet vidare till den slutliga adressaten.
Ordförklaringar:
Accesspunkt = Företag eller tjänsteleverantörer som, likt InExchange, förmedlar dokument till en annan accesspunkt.
SML = Peppols centrala adressbok.
SMP = Lokal adressbok.
Interoperabilitet i fokus
Syftet är alltså att systemen mellan operatörerna ska kunna prata med varandra. Fokus ligger på interoperabilitet (samtrafik).
Sammanfattningsvis kan man säga att Peppol:
Sammanfattningsvis kan man säga att Peppol:
- Använder standardiserade format för meddelanden.
- Gör det lättare att hitta varandra med hjälp av Peppol Directory.
- Använder en avtalsmodell mellan operatörer så att man kommer bort från krångliga roamingavtal som ofta finns mellan operatörer.
- Öppnar flöden för alla – den som är ansluten till Peppol får inte neka en e-faktura, så länge den är korrekt.
- Ger stöd för hela inköpsprocessen, inte bara fakturor utan även orderkatalog och elektronisk upphandling.
- Fastslår tydliga SLA (Service Level Agreement) för de inblandade operatörerna – vilken servicenivå de ska ha och hur de ska hantera fel och avvikelser.
DEN HÄR texten ingår i en större samling med artiklar om