Med vår leverantörsbearbetning kontaktar vi era leverantörer, hjälper dem att ställa om till e-faktura och minskar er manuella hantering
– utan att ni behöver lägga tid själva.
Med vår leverantörsbearbetning kontaktar vi era leverantörer, hjälper dem att ställa om till e-faktura och minskar er manuella hantering
– utan att ni behöver lägga tid själva.
Stansning, sortering och registrering av fakturor tar mycket tid.
Manuell hantering kan kosta upp till 50 kr per faktura.
Dubbelarbete och mänskliga misstag leder till förseningar.
48 % jobbar övertid varje vecka på grund av fakturahantering.
Det är svårt att följa fakturastatus i realtid.
Vi informerar era leverantörer om att ni vill ta emot e-fakturor. Målet är att fler ställer om från pappers- eller PDF-fakturor till riktiga e-fakturor. Det sparar tid, pengar och ökar digitaliseringsgraden i ert fakturaflöde.
• Högre digitaliseringsgrad
• Snabbare och säkrare fakturaflöden
• Minskad administration
• Lägre kostnader för både er och era leverantörer
• Bättre spårbarhet
Har man tagit steget att digitalisera sitt fakturaflöde och ta emot e-fakturor siktar man antagligen på 100% digitala fakturor. Man önskar såklart att få ut mesta möjliga och att alla leverantörer faktiskt skickar fakturorna som e-fakturor – rakt in i mottagarens affärssystem. Då effektiviseras fakturaflödet och alla fakturor kan hanteras på samma sätt.
Vi på Inexchange förstår vardagen och att man som bolag inte själva kan ta på sig att kontakta varje enskild leverantör om att skicka e-faktura. Vi erbjuder därför ett sätt att nå ut till de leverantörer som inte skickar e-faktura idag. Genom att identifiera vilka de är kan vi med riktade insatser ge dem en skjuts på vägen.
Vi hjälper er informera era leverantörer och öka andelen e-fakturor – utan att belasta er organisation. Så här går det till:
Ni skickar oss en leverantörslista, eller så hjälper vi er ta fram en via vår statistik.
Vi matchar organisationsnummer med adresser för att kunna nå ut till rätt mottagare.
Vi tar fram ett brev med information om e-faktura, era e-adresser och fakturakrav.
Vi sköter utskicken. Finns leverantören i vårt nätverk kontaktas de digitalt via mejl.
Vi erbjuder uppföljning för att tillsammans utvärdera resultatet.
Ni får fler e-fakturor och mer automatiserad fakturahantering.
❞
Kortfattat så är vi nöjda gällande utskicket om e-fakturering. Jag tycker att vi fick (och fortfarande får) bra hjälp från er. Vi blev väldigt glada över att så många leverantörer snabbt gick över till e-fakturering. Ett stort plus är att ni erbjuder en kostnadsfri lösning till våra leverantörer som inte kan skicka e-fakturor från sitt egna system.
❞
Vi är mycket nöjda med utfallet över hur många fler leverantörer som nu skickar sina fakturor som elektroniska fakturor. Vi upplever dessutom att sedan våra bolag blivit registrerade i Inexchanges register över bolag som tar emot e-fakturor så är det en stor andel leverantörer som hittat våra bolag där, och gör en förfrågan om att få skicka fakturor elektroniskt via Inexchange.
❞
När vi digitaliserar våra fakturaflöden ligger det exakt i linje med företagets miljöprofil i stort. Det är helt rätt sett till det vi håller på med. Vi såg också en stor potential i att skaffa en komplett mottagartjänst. Vi noterade effekterna snabbt och dessa har fortsatt. Stegringen är inte exponentiell, men stadig. Vi är nere på fem procent papper nu.
Att skicka och ta emot fakturor ska vara enkelt och bekvämt. Det är viktigast av allt. Samtidigt finns det skäl att hålla sig informerad om det som händer inom digital affärskommunikation: regler, projekt, begrepp och så vidare. Och hur är det är att vara kund till oss? Under menyn Upptäck hittar ni nyheter, tips, guider och mycket mer.
Inom några år införs krav på digital rapportering av transaktioner inom EU till skattemyndigheterna och då blir det obligatoriskt med e-faktura. Exakt plan är fastställd i ViDA-paketet.
Snabbt förklarat är elektronisk fakturahantering lika med processen att skicka, ta emot, bearbeta och betala fakturor på ett digitalt sätt. Med ett elektroniskt fakturaflöde skapas många viktiga vinster. Vilka förklaras närmare på länken.
Här berättar företag och organisationer om sina erfarenheter, varför man valt att vända sig till Inexchange och vad våra digitaliserade tjänster fått för effekter.
En fakturastandard enligt euopeisk norm, en infrastruktur för utbyte av digitala affärsdokument och ett tekniskt regelverk. Det är Peppol i korta drag, men givetvis finns det mer att säga. Vi har samlat alla viktiga fakta på en sajt. Där hittar ni också en särskild nedladdningsbar guide om Peppol.
Vi blev väldigt glada över att så många leverantörer snabbt gick över till e-fakturering. Ett stort plus är att ni erbjuder en kostnadsfri lösning till våra leverantörer som inte kan skicka e-fakturor från sitt egna system.
Aleris
Vi är mycket nöjda med utfallet över hur många fler leverantörer som nu skickar sina fakturor som elektroniska fakturor. Vi upplever dessutom att sedan våra bolag blivit registrerade i Inexchanges register över bolag som tar emot e-fakturor så är det en stor andel leverantörer som hittat våra bolag där, och gör en förfrågan om att få skicka fakturor elektroniskt via Inexchange.
Edukatus Alliance