Elis Textil Service AB
Smidig tjänst för att ansluta nya kunder
Elis Textil Service AB
Elis Textil Service AB har jobbat aktivt under många år för att utöka andelen elektroniska fakturor och e-handelslösningar. Via samarbetet med Inexchange har man hittat en partner med en snabb och enkel lösning för att ansluta nya mottagare för e-faktura.
Systemansvarig för EDI hos Elis Textil Service AB, Karin Thelander, menar att det framför allt är Inexchanges portallösning med sitt tydliga gränssnitt och smidiga handhavande som gjort skillnad.
– InExchange är vår enskilt största operatör för e-fakturor. Samarbetet går långt tillbaka i tiden och när Elis under senare år gjorde en analys av sin EDI-miljö för att minska antalet format och operatörer beslutade man sig för att fortsätta med InExchange och dessutom utöka samarbetet. I dag flyttar vi så stor del av våra e-fakturaflöden som möjligt till Inexchange, förklarar Karin.
Säkerhet och effektivitet
Tack vare enkelheten i att koppla på nya kunder blir det smidigt för Elis att ansluta nya mottagare, och där det inte heller ställs några krav på specialistkompetens.
– Eftersom Elis affärsmodell för uthyrning av alla slags textilier innebär att kunderna finns inom ett flertal olika segment och i varierande storlek, blir det extra avgörande att snabbt kunna koppla på nya kunder.
E-fakturan äger många styrkor. Två starka värden är att den skapar effektivitet och spårningsmöjligheter.
– E-faktura skickas ofta baserat på kundkrav eller önskemål, men det skapar även säkerhet och effektivitet i fakturaflödet. Loggningen ger ett kvitto på att fakturan har skickats och kommit fram till kunden. Jämfört med PDF-fakturor via e-post blir det inte alls samma snabba leverans eller möjlighet att spåra fakturan.
Motiverade att spara papper
Karin framhåller också en annan viktig sak.
– Ska man komma igång med e-faktura är det viktigt att välja en etablerad operatör som följer med i utvecklingen och håller sig uppdaterad. Till exempel när stora organisationer byter operatör ska dessa ändringar ske med automatik, som kund ska man inte behöva bekymra sig utan fakturan ska kort och gott komma fram.
Hållbarhetsaspekten är inte heller att förglömma. Hållbarhet är kärnan för Elis. Deras verksamhet var den första i Sverige som blev certifierad i linje med FN:s program ”Globala mål för hållbar utveckling”.
Det skulle kännas motsägelsefullt att posta massa papper och kuvert.
– Att bli av med så mycket pappersfakturor som möjligt har varit en motivationsfaktor från första stund. Målet är att på sikt koppla upp alla typer av meddelanden och transaktioner i elektroniska flöden.
Elis erbjuder heltäckande hyrlösningar för hygien- och textilservice. Genom logistik och textilvård optimeras användandet av varje plagg och textilie och behovet av nyproduktion minimeras. Elis Textil Sverige AB är en del av börsnoterade franska Elis S/A som finns i 29 länder. Med huvudkontor i Malmö sysselsätter Elis Sverige 1600 medarbetare på 22 anläggningar över hela landet.
Huvudkontor
Malmö
Bransch
Ladda ner din guide om Peppol
Vad är Peppol och hur fungerar det? I denna guide får du lära dig mer om Peppol som format och infrastruktur. Enkelt och pedagogiskt.
Ladda ner din guide om Peppol
Vad är Peppol och hur fungerar det? I denna guide får du lära dig mer om Peppol som format och infrastruktur. Enkelt och pedagogiskt.