E-handel ger starkare kundfokus
Telekomoperatören Tele2 har ingått samarbete med InExchange för att bli starkare på e-handel. Genom att e-handeln genererar effektivare processer går det att frigöra resurser den vägen.
– Vi får utrymme att skapa fler värden för våra kunder, säger Patrik Lindvall på Tele2 och poängterar:
– Det känns bra att göra det här ihop med InExchange. Nu kan vi fokusera på det vi är bäst på och få hjälp med det som InExchange behärskar bäst.
Varför e-handel? Argumenten är många. Den manuella hanteringen minskar och det skapas en elektronisk dokumentation som är spårbar och sökbar. Faktureringen blir även snabbare och effektivare, riskerna för fel reduceras och det har dessutom visat sig leda till snabbare betalning. Sist, men inte minst, bidrar det till en bättre miljö.
Patrik Lindvall, Manager Projects & E-commerce på Tele2, menar att deras hårdare fokus på e-handel är ett naturligt steg.
– Vi ser att elektronisk handel är nutid. Det finns viktiga effekter att vinna i det korta perspektivet. Som detta med minskad administration. Men det är också framtid. Vi befinner oss i en utveckling där det förutsätts mer och mer att man är kompatibel till kraven gällande e-handel. Framför allt offentlig sektor ställer det villkoret, konstaterar Patrik och preciserar:
– I 95 procent av de upphandlingar vi svarar på ingår kravet att man ska kunna hantera elektronisk order på ett eller annat vis.
Frigör tid som öppnar för nya mervärden
Enkelt förklarat handlar e-handel om att skapa elektronisk förbindelse mellan köpare (beställare) och säljare (leverantör). Det är denna integration som InExchange utför genom att sätta upp en e-handelstjänst åt Tele2.
Patrik intygar att det är efterlängtat. Gruppen han ansvarar för på Tele2, e-handel och projekt, verkar inom B2B och implementerar nya stora kunder vilka ofta vidarebefordrar beställningsproceduren till användarna.
Det bäddar för mycket singelbeställningar som slukar kolossalt med tid.
– Vi har skött det här manuellt i alla år. Vi vill mycket hellre skapa andra värden för våra kunder än att hålla på med orderhantering. Personalen som sitter med detta är oerhört duktiga på våra produkter och på branschen i stort. Att inte utnyttja deras kompetens på rätt sätt känns som resursslöseri, resonerar Patrik Lindvall.
Smidigt för företag att ansluta sig
Låt oss samtidigt vända på perspektivet och se det från motsatt håll. Hur gör man som företag för att ansluta sig för e-handel med Tele2?
Per Löfving, key account manager på InExchange, menar att det är en okomplicerad procedur.
– För att e-handla med Tele2 behövs en anslutning, via operatör eller Peppol. Vilket format man vill använda spelar mindre roll, eftersom vi automatiskt konverterar till Tele2:s format. Ta kontakt med InExchange eller er operatör för att få hjälp att ordna den saken, råder Per och poängterar att intresset för tjänster kring e-handel är stort på marknaden:
– Företag ser det positiva i att hantera sina orderflöden elektroniskt, både för att effektivisera leveransprocessen och automatisera flödet från order till fakturahanteringen.
Har InExchange som accesspunkt i Peppol
Ett tungt skäl till att Tele2 vände sig till InExchange var chansen att slippa lägga kraft på olika format. Tele2 ville att InExchange skulle vara deras accesspunkt i Peppol. Alltså det nätverk för e-handel och elektroniska inköp – som etablerades av EU – vars syfte är att samla världens länder i arbetet att enas om standardiseringar.
– Även Peppol är sådant som kommer i fler och fler upphandlingar. Eftersom vi inte hade möjlighet att hantera det själva lät vi InExchange bli vår accesspunkt i Peppol. Nu har vi ett format som går till InExchange som alltid ser likadant ut. Konverteringen tar InExchange hand om, förklarar Patrik Lindvall nöjt.
Allra sist Patrik, varför föll valet just på InExchange?
– Vi vill skapa det här tillsammans med en pålitlig partner som är proffs på området. Vi stöder e-handel på flera sätt redan i dag, men har nu försäkrat oss om en medspelare som kan hjälpa och underlätta för oss framåt. Vi ser att det bara blir mer och mer e-handel. Vi både vill och måste vara aktiva i den utvecklingen.
Huvudkontor
Kista
Anställda
Bransch
Typ
B2B & B2C
Ladda ner din guide om Peppol
Vad är Peppol och hur fungerar det? I denna guide får du lära dig mer om Peppol som format och infrastruktur. Enkelt och pedagogiskt.