Tysklands nya krav på e-faktura inleds 2025
Tyskland planerar att införa obligatorisk e-faktura för B2B-transaktioner gradvis från 2025 till 2028. Den 15 oktober publicerade Tysklands finansministerium (BMF) ett slutgiltigt dokument – där tidigare utkast från juni hade uppdaterats – som beskriver regler och omfattning av det nya kravet.
Introducerandet sker genom en första fas som börjar den 1 januari 2025 och därefter sker införandet gradvis fram till 2028.
Den inledande etappen i reformen gäller endast nationellt och handlar om att alla tyska företag måste kunna ta emot strukturerade e-fakturor för inhemska B2B-transaktioner. Kravet kommer initialt att fokusera på mottagandet av e-fakturor. Den mottagande parten förväntas med andra ord att ha ett system på plats för att elektroniskt hantera dessa digitala dokument.
"Vi löser saken"
Det här initiativet från bundesrepublikens sida har i sin tur betytt att Inexchange får mycket frågor i ämnet.
– Vi har en rad kunder med stor verksamhet ute i Europa. Dessa kommer, helt naturligt, till oss och vill att vi hjälper dem i de länder som de är verksamma i. Tyskland är i det fallet ett vanligt exempel. Då ser vi till att lösa den saken, konstaterar Niklas Andersson, produktchef på Inexchange.
Det låter okomplicerat och är enligt Niklas inte heller några konstigheter.
– Fakturan distribueras elektroniskt via Peppol alternativt att vi hjälper dem att skicka en ZUGFeRD via e-post i första hand. Vi har fått bra snurr på detta. Vi har märkt av ett intresse för Tyskland hela året egentligen, men också för andra länder. Det diskuteras lagkrav om e-faktura i väldigt många EU-stater i dag, förklarar han.
Ekonomiskt stimulanspaket
Format som XRechnung och ZUGFeRD (från version 2.0.1 och högre) är tillåtna, samt andra format som stämmer överens med den europeiska EN 16931-standarden. Andra exempel på godtagbara format är det franska formatet Factur X och Peppol-BIS Billing.
Redan en månad innan det slutliga underlaget spikades bekräftades det av BMF att minimikravet för att ta emot e-fakturor är att ha en e-postadress. Alternativt kan parterna komma överens om andra metoder för elektroniskt datautbyte.
Vad Tyskland gjort är att man tagit ett övergripande grepp genom att införa ett ekonomiskt stimulanspaket i form av lagen Wachstumschancegesetz (Tillväxtmöjligheter). I det paketet ingår landets nya krav om e-fakturor. Förbundsrådet (Bundesrat) gav sitt samtycke till detta i våras och det har även fått stöd av EU-kommissionen.
Det bör noteras att systemet för e-fakturor som nu kommer att tas i bruk endast täcker format och införande av elektroniska fakturor för inhemska transaktioner. Det omfattar inte någon form av statlig förhandsgranskning eller rapportering efter utgivning, men det är något som kan ändras 2030, eller framåt, eftersom det ingår digitala rapporteringskrav i ViDA-paketet som godkändes nyligen av EU:s finansministerråd (ECOFIN).
Förutom B2B e-fakturor gäller EU:s krav på elektroniska fakturor även för offentliga kontrakt (B2G) i Tyskland sedan april 2020. Formatet kan variera beroende på delstat, men bör vara kompatibelt med Peppol.
Det sammantagna syftet med förändringarna är att öka effektiviteten, minska skattefusk och underlätta handel genom att harmonisera faktureringsprocesser inom EU-länderna.
Tidsschema för Tysklands e-fakturamandat:
1 januari 2025:
- Alla företag måste kunna ta emot e-fakturor från sina leverantörer.
- Pappers- och PDF-fakturor kan endast användas med mottagarens samtycke.
1 januari 2027:
- E-faktura blir obligatoriskt för momspliktiga företag som föregående år (2026) haft en omsättning överstigande 800 000 euro. För dessa företag blir det inte längre tillåtet att utfärda pappers- och PDF-fakturor.
1 januari 2028:
- E-faktura blir obligatoriskt för alla företag oberoende omsättning. Pappers- och PDF-fakturor tillåts inte alls.