Kreativa möten föder innovation i Skövde
Innovationskraft, lokal samverkan och en hållbar framtid.
Allt hänger ihop och just av den anledningen är det viktigt att stärka och utveckla banden däremellan. Vilket i sin tur fordrar mötesplatser för att utbyta råd, idéer och tankar.
Veckans ledarforum på Science Park Skövde var exakt en sådan katalysator.
Drygt 200 personer i olika ledarbefattningar i Skövde kommun var samlade. De fick bland annat lyssna på en paneldebatt där Inexchange berättade om sitt fokus på innovation och betydelsen det har både för den enskilde medarbetaren och för företaget i stort.
Science Park Skövde är ett kommunalt bolag inriktat på att stötta nyetableringar, att stimulera tillväxt och verka konsultativt för näringslivet. I somras säkrade parken ett projektbidrag för de kommande fyra åren på tio miljoner kronor. Pengarna ska bland annat gå till att stärka och utveckla innovationskraften hos företag och verksamheter i Skaraborg och Västra Götaland.
Det är ingen tvekan om att detta är centralt både nu och framåt.
Temat för Skövde kommuns ledarforum föll i praktiken automatiskt på plats.
Inexchange perfekt exempel
Framför allt är det ett omfattande område som rymmer oerhört många infallsvinklar. Det ligger ett stort värde i att lyssna på andra och kombinera det med egna idéer. Nätverkandet är helt enkelt en påskyndande faktor i processen att förändra.
Gällande tisdagens ledarforum innehöll dagen en rad givande samtal och presentationer och då bland annat i form av en paneldebatt där stolarna på scenen intogs av Jenny Brian, HR-chef, och Simon Strandell, Commercial Director, båda Inexchange, samt Tobias Forsell, Forsway, och Henrik Wilsson, Wilsson Brothers.
Nyfikenheten på Inexchange var stor. Affärsverksamheten hos Parkens största arbetsgivare räknat i antalet anställda bygger ju faktiskt på en innovation som föddes kring 2008 om att förenkla hanteringen av fakturor genom digitalisering.
Inexchange statuerar exakt det som ledarforum koncentrerades på.
Tillit och trygghet utgör grunden
Eventets moderatorer Malin Lundberg och Carolina Green undrade exempelvis hur ett företag av Inexchanges storlek förmår att uppmuntra till innovation till så många medarbetare.
– Grunden till innovation och att få fram nya idéer är tillit och trygghet. Vi har en mängd olika aktiviteter digitalt, för att vi ska lära känna varandra, men även fysiskt, såsom träningspass lunchtid och gemensamma frukostar, säger Jenny Brian.
I arbetet ligger också en genomgripande vilja att så tidigt som möjligt fånga upp signaler på eventuell otrivsel och saker som gnager.
– Öppenhet och transparens är någonting som vi jobbar väldigt mycket med. Konkret har vi en medarbetarundersökning som vi gör varje månad. Den mäter mängder av olika frågor. Allt från mångfald, hälsa och välbefinnande till ledarskap, berättar Jenny och konstaterar att underlaget som undersökningen resulterar i diskuteras vidare inom avdelningarna och att i princip varje avdelning och team har en frivillig ambassadör som utgör ovärderlig länk i den här kommunikationen.
– Man lär av varandra och lär känna varandra. Man är öppna och transparenta med vad man kan göra på avdelningarna och hur man kan hjälpas åt, betonar Jenny och tillägger:
– Sedan är det givetvis en jätteviktig grund att man har ett coachande förhållningssätt, att man ger utrymme för medarbetare att lyfta idéer och inte känner sig glömda. Det är ett viktigt svängrum. Det skapar tillit i ett bolag.
Försök snarare än misslyckanden
Innovation handlar också om att våga. Simon Strandell fick frågor om hur Inexchange hanterar misslyckade initiativ. Är det ens vanligt med sådana bakslag?
– Håller vi oss till själva definitionen misslyckande sker det naturligtvis ibland, konstigt vore väl annars, men vi försöker ha förhållningssättet att inte se det som misslyckanden utan snarare som försök. Det är enda sättet för att verkligen ta oss framåt och hitta rätt typ av lösning.
Tendensen inom många företag är, enligt Simon, att bara testa en gång. Fungerar det inte då är idén död och begraven i tid och evighet. “Det där har vi gjort. Det gick dåligt. Det behöver vi aldrig prova igen.”
– Man måste ha ett mantra hela tiden. Vi provar och testar och ser om det flyger. Om inte, vrider vi lite grann och testar på nytt. Till slut hittar man fram och känner att man lyckats, resonerar han.
Kontentan av det som Simon vill förmedla är att äga uthållighet och inte överge idéer och ambitioner för snabbt.
– Jag tror att det är viktigt att ha en strävan, att besitta en långsiktig vision och målsättning att jobba med. Kommer man sedan ikapp, ja, då kan man antingen se sig klar och gå hem, eller så tar man sikte på något nytt. Det gäller att hela tiden ha någonting framför sig att sikta mot, menar han och rundar av med följande medskick till åhörarna:
– Tillåt idéer att frodas och tillåt medarbetarna att testa. Upptäck inför er själva att innovation också kan vara småsaker. Det behöver inte vara nya teknologier eller affärsmodeller. Se till att vara innovativa jämnt i varje situation.
Starkare framtid genom samarbete
Ingi Jonasson, vd Science Park Skövde, menar att gemensamma forum, likt det i tisdags, är väsentliga för Skövdes utveckling. En stark samhörighet får alla att växa.
– Tillsammans ska vi fortsätta att bygga ett ekosystem som främjar innovation och hållbar utveckling. Genom samarbete, mod och en ständig vilja att förbättra och experimentera kan vi skapa en ännu starkare framtid, säger han.