Avgift för pappersfaktura blir miljöstöd

Nomor AB Nomor AB

• Mindre förbrukning av naturresurser.
• Mer resurser för en bättre miljö.
Nomor uppnår båda delarna genom en speciell lösning. För att minska pappersförbrukningen inför de en fakturaavgift på alla pappersfakturor. Överskottet från fakturaavgifterna skänker de i sin tur vidare till olika miljöorganisationer. 

– Miljön betyder mycket för oss. Vi arbetar aktivt för att minska vår påverkan på det här området och bidra till en bättre miljö. Beslutet att låta överskottet från våra fakturaavgifter gå till organisationer som utför viktiga miljöinsatser är en del av detta, säger Emelie Nisseby Ström, teamchef för ekonomiavdelningen på Nomor AB.
Emelie avslöjar också vilken organisation man väljer att stötta inledningsvis:
– Vi har valt att i ett första skede skänka överskottet till stiftelsen ”Håll Sverige Rent”. Vi kan dock komma att även skänka till andra miljöorganisationer längre fram.

Bolag med stark miljöprofil

Nomors starka miljöengagemang ligger i linje med bolagets hela profil. Nomor är verksamt inom skadedjursbekämpning, matsäkerhet och miljötjänster. Självklart vill även företagets ekonomiavdelning ta sitt ansvar och åstadkomma positiva miljögärningar.
Ett viktigt mål är att få ner antalet pappersfakturor. Det sparar inte bara träd utan innebär även färre transporter och mindre med koldioxidutsläpp.
– Ja, vi strävar efter att ständigt minimera antalet pappersfakturor och jobbar aktivt med att försöka få över så många kunder som möjligt till att ta emot elektroniska fakturor från oss, konstaterar Emelie Nisseby Ström.
Förhoppningen är att fakturaavgiften är den åtgärd som betyder att kunderna tar farväl av pappersfakturan för gott.
– Vi började med en text på fakturorna där vi uppmanade våra kunder till att registrera sig för PDF-faktura. Det hade viss effekt, men inte så pass stor som vi hade önskat. Så nu har vi sedan en tid tillbaka förvarnat våra kunder om att vi kommer att införa en fakturaavgift på 49 kronor på pappersfakturor. Vi upplever att det får större effekt. Vi uppmanar även våra nya kunder att redan från början ansluta sig till att ta emot elektroniska fakturor från oss, förklarar Emelie.

Andelen elektroniska fakturor ökar

Implementeringen av fakturaavgifter är påbörjad. Genomförandet har bromsats något av systemmässiga omständigheter, men siktet är inställt på att successivt påbörja implementeringen av fakturaavgifter på samtliga pappersfakturor vid årsskiftet.
Trenden för dagen lovar gott. Nomor ser att andelen elektroniska fakturor ökar stadigt. Det är Emelie och hela Nomor glada över – men allra gladast är förstås moder natur.
Papper behövs fortfarande till mycket, men knappast till fakturor.
Emelie kan presentera siffror som bekräftar ökningen i detalj.
– I dag skickar vi elektroniska fakturor till cirka 40 procent av våra kunder och av vår totala årsfakturering 2020 skickades 60 procent av fakturorna elektroniskt till kund. Under årets första fem månader har 66 procent av våra fakturor skickats elektroniskt. Det är en ökning med sex procent mot samma period i fjol, noterar hon.

Nomor och samarbetet med InExchange

Vilket var anledningen till att ni ville förändra er fakturahantering?
– Behovet blev uppenbart för oss i slutet av 2017. Då insåg vi en gång för alla att vi behövde en mer effektiv och hållbar lösning än att manuellt kuvertera cirka 20 000 fakturor på plats. Speciellt då vi som bolag växte och därmed även antalet fakturor.
Varför blev det InExchange?
– Vi tittade på olika leverantörer, men valet föll på InExchange tack vare den helhetslösning som Fakturaskrivaren erbjöd. Vi minskade inte bara det manuella arbetet. Det hjälpte oss att identifiera vilka av våra kunder som kunde ta emot e-faktura. Därmed kunde vi minska våra portokostnader och samtidigt bidra till en bättre miljö.
Hur tycker ni att det fungerat?
– Vi är efter tre år fortfarande väldigt nöjda med InExchange som partner och uppskattar framför allt användarvänligheten i Fakturaskrivaren och portalen samt den snabba hjälp och återkoppling vi får när det uppstår frågor kring fakturaflödet.
Några konkreta exempel?
– Det händer då och då att vissa kunder har särskilda krav eller önskemål för att kunna ta emot e-fakturor. Dessa lyckas InExchange alltid lösa. Med kort varsel dessutom. Det är tryggt att veta att vi tillsammans med InExchange kan möta kundernas önskemål och på så sätt göra dem nöjda.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få unika erbjudanden, information och tips för att driva ditt företag.

Dela denna artikel

Facebook
Twitter
LinkedIn

Läs vidare...

Nya medarbetare_InExchange Nya medarbetare_InExchange
I Fokus

Våra nytillskott gillar trivseln och gemenskapen

”Roligt, lärorikt och trivsamt”. Det är intrycken som dominerar när vi frågar våra senaste rekryteringar hur de upplever att jobba på InExchange.
Per Gustafsson
I Fokus

Ett steg som förädlar kontakten med kunderna

Supporten på InExchange har tack vare den nya bolagsbildningen förvandlats till servicedesk. ”Vi har fått större resurser och kan jobba mer proaktivt” säger Lars Andersson.
Per Gustafsson
Nadja Sjöström och Richard Olfwenstam. Nadja Sjöström och Richard Olfwenstam.
I Fokus

Resan har startat på plats och på håll

Det jobbas friskt i det nya bolaget och byggs upp en äkta teamkänsla. Account manager Nadja Sjöström strålade i veckan samman med övriga Commercial i Skövde.
Per Gustafsson

Ladda ner din guide om Peppol

Vad är Peppol och hur fungerar det? I denna guide får du lära dig mer om Peppol som format och infrastruktur. Enkelt och pedagogiskt.

Basic

Premium

Enterprise