InExchange rullar på även i utspridd upplaga

Normalt träffas personalen på InExchange dagligen på huvudkontoret i Skövde.
Men i dessa coronatider är som bekant inget normalt. I stället för tre kontor, i Skövde, Stockholm och Göteborg, har InExchange i nuläget bortåt 80-90 kontor fördelade på medarbetarnas hemadresser. Hur det går? Jodå, det fungerar, men det är lätt att instämma i Linus Lindahls åsikt:
– Jag saknar verkligen det vanliga kontoret och jobbarkompisarna.

Lidköping, Tibro, Hjo, Töreboda, Mariestad, Falköping, Skara…InExchange har för närvarande snudd på bättre täckning över Skaraborg än Västtrafik som sköter regiontrafiken. I och med covid-19-pandemin har InExchange, som så många andra företag, slimmat bemanningen på det ordinarie kontoret till det minimala. I trevåningshuset sitter några få med behörigt avstånd från varandra. I övrigt jobbar personalstyrkan hemifrån för att därigenom minska risken för smittspridning.
Det stora flertalet hittar vi innanför Skaraborgs gränser, men ett par enstaka befinner sig på lite längre avstånd. Två bor exempelvis i Jönköpings län varav Linus Lindahl är den ena. Han är vår man i innebandymetropolen Mullsjö. Egna lyan är temporärt modifierad. Köksbordet är belamrat med tre datorskärmar.
–  Jo, jag sitter i köket. Jag har inte så mycket alternativ. Okej, jag har en annan dator i ett av mina andra rum, men jag föredrar att upplåta köket på det här viset tills vidare. Jag känner att jag helst vill separera jobb och fritid, menar Linus.

Det där med temporärt kan förresten diskuteras. InExchange har hela tiden nogsamt följt Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Tidigt i mars månad flyttade ett antal medarbetare sina arbetsredskap till bostaden. Det exemplet följdes snart av alla som inte nödvändigtvis måste befinna sig på huvudkontoret.
Utposteringen har blivit långvarig vid det här laget.
– Jag saknar verkligen kontoret i Skövde och jobbarkompisarna. Särskilt som jag bytte avdelningsgrupp nyligen. Jag gick över till account management. Ur upplärningssynpunkt har nuvarande situation inte varit optimal. Det blir ensamt kan jag tycka, säger Linus.
Han funderar ett ögonblick och konstaterar:
– Kontakten blir inte densamma när vi sitter uppkopplade som vi gör just nu. På kontoret är det ju bara att vända sig om för att fråga kollegorna om något. På Slack, som vi använder, tar det helt naturligt längre tid. Så sett är man mer utelämnad. Visst, man hittar lösningarna ändå så egentligen är det inget problem i sig, men ärendena tar mer tid och energi.

Kanalerna som upprättats är dock förhållandevis effektiva.
– Primärt använder vi Slack som kommunikationsverktyg i vår grupp. I princip är det Slack som gäller i all kommunikation med samtliga på företaget. Antingen via text alternativt chat. Ibland med bild och ibland utan. I gruppen jag ingår har vi ett start up-möte varje morgon då vi kör en genomgång om det vi jobbar med för dagen, förklarar Linus.
Hur tycker du att det fungerar praktiskt att jobba på håll?
– Omställningen har varit okej, men jag saknar verkligen att jobba på plats. Det blir ensamt. Och man blir, ärligt talat, ganska dålig på att ta raster. Man slänger på lite mat och så sätter man sig och äter medan man jobbar, medger han och fortsätter:
– Alltså, jag saknar diskussionerna som uppstår när man är tillsammans. Det kan vara både jobbrelaterat eller röra sig om annat. Självklart snackar vi lösningar även över nätet, men det blir så mycket enklare att köra en genomgång på whiteboarden och rita lite för att visa hur vi skulle kunna gå tillväga. Pratar man på distans faller sådant mer i skymundan.

Hur som helst. Linus knegar på i Mullsjö. I hemmakontoren dras tempot upp igen i takt med avslutade semestrar. InExchange rullar och går även i utspridd upplaga. Håll ut och håll avstånd gäller även fortsättningsvis som paroll.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få unika erbjudanden, information och tips för att driva ditt företag.

Dela denna artikel

Facebook
Twitter
LinkedIn

Läs vidare...

I Fokus

Ett steg som förädlar kontakten med kunderna

Supporten på InExchange har tack vare den nya bolagsbildningen förvandlats till servicedesk. ”Vi har fått större resurser och kan jobba mer proaktivt” säger Lars Andersson.
Per Gustafsson
Nadja Sjöström och Richard Olfwenstam. Nadja Sjöström och Richard Olfwenstam.
I Fokus

Resan har startat på plats och på håll

Det jobbas friskt i det nya bolaget och byggs upp en äkta teamkänsla. Account manager Nadja Sjöström strålade i veckan samman med övriga Commercial i Skövde.
Per Gustafsson
I Fokus

God Jul & Gott Nytt År

Vi på InExchange önskar er alla en God Jul och ett Gott Nytt år!
Per Gustafsson

Ladda ner din guide om Peppol

Vad är Peppol och hur fungerar det? I denna guide får du lära dig mer om Peppol som format och infrastruktur. Enkelt och pedagogiskt.

Basic

Premium

Enterprise