Ökad digitalisering om alla hjälps åt

Gunilla Jaltsén_NEA Gunilla Jaltsén_NEA

För att påskynda digitaliseringen i Sverige behövs större samverkan. Det slår intresseorganisationen NEA (Nätverket för elektroniska affärer) fast i rapporten “80 % e-faktura 2024”.
Genom ett större enhetligt fokus och ökad medvetenhet skulle digitaliseringsresan få välkommet bränsle att skjuta fart på allvar.  
– Det jag skickar elektroniskt ska någon annan kunna ta emot elektroniskt. Det är då vi får ett ekosystem som flyter tillsammans, menar Gunilla Jaltsén.

Rapporten från NEA utgjorde underlag för den programpunkt som avslutade EFH-mässan i Stockholm häromveckan. Konferensen är inriktad på elektronisk fakturahantering och inköp. Ämnet “Är visionen 100 % e-faktura hela vägen en önskedröm eller ett nåbart mål?” var en perfekt slutkläm.
Föredragshållare var Gunilla Jaltsén och Lars Alm. I grund och botten är duon konkurrenter, i egenskap av medarbetare på Visma Spcs respektive Fortnox, men tack vare bådas vilja att accelerera den digitala utvecklingen äger de en stark samsyn – som odlas gemensamt inom NEA.

Framhäv nyttan

Beträffande medvetenheten som nämndes inledningsvis handlar det mångt och mycket om att verkligen nå ut med hur mycket fördelar digitaliseringen skapar.
– Vi som handskas dagligen med e-faktura vet förstås vad det är och vilka positiva effekter den genererar, men för en småföretagare är detta ingen självklarhet. “Jag är jättedigital”, säger man, “jag skickar en PDF”. Och visst. Det är en digital process, men det är ingen e-faktura, konstaterar Gunilla Jaltsén och fortsätter:
– Därför är det viktigt att vi kan övertyga och framhålla nyttan med det elektroniska och peka på datan som finns i en e-faktura och som saknas i en PDF.
Exemplen i rapporten “80 % e-faktura 2024” är många och beskrivna i ett antal kategorier:
Miljövänligt och hållbart
Enkelt och automatiserat
Tryggt och säkert
Snabbt och ekonomiskt

Här finns således en uppsjö goda anledningar att övergå till renodlade elektroniska processer. Lars nämnde några av dessa skäl under föreläsningen.
– Skillnaden är stor mellan att mata in manuellt eller att få fakturorna i ett digitalt flöde. Inte minst i form av minskad administration, säger han och hänvisar till statistik framtagen av en av våra skandinaviska grannar:
– Siffror från Norge visar att graden av administration inverkar på betaltiderna. Där har man sett att 90 procent av e-fakturorna betalas i tid medan PDF-fakturor låg på 72 procent och en vanlig pappersfaktura på 66 procent.

Ni kan läsa hela rapporten "80% e-faktura 2024" genom att ladda ner den via länken här nedan:

– En annan vinning med digitalt flöde är att du får in informationen betydligt snabbare i ditt ekonomisystem. Det gör att du får förutsättning att få en samlad bild över företagets ekonomi. Det kanske är extra viktigt nu med tanke på hur världen ser ut med pandemier, krig, inflation, elkostnader och räntor, påpekar Lars vidare.
När datan kommer in rätt skapas nya möjligheter. Det kan, enligt Lars, handla om analyser och underlag för rådgivning och beslutsfattande, men också om spännande framtida användningsområden:
– Vi har hållbarhet som är ett område som blir allt viktigare. I dag är det mycket manuellt arbete att ställa samman hållbarhetsdata. Det är kanske något som skulle kunna flöda och bo i systemet på ett naturligt sätt i framtiden. Då kan en digital infrastruktur vara en viktig del.

Bredare samverkan

Gunilla Jaltsén och Lars Alm, NEA. Gunilla Jaltsén och Lars Alm, NEA.
Gunilla Jaltsén och Lars Alm höll gemensamt en föreläsning under EFH-konferensen, tidigare i maj, där man utgick från NEA-rapporten "80% e-faktura 2024".

Alla dessa fördelar kan förhoppningsvis bryta ner barriärerna som finns. Tekniskt existerar inga hinder och lagmässigt står inget i vägen, men däremot fastslås det i rapporten att utvecklingen bromsas av invanda mönster, otidsenliga affärsmodeller och, i vissa fall, ren okunskap.
– Dessa trösklar skapar känslan att det inte är mödan värt vilket blir ett hinder i sig, betonar Gunilla Jaltsén.
Men med ökad kunskap om befintliga lösningar och ytterligare initiativ som underlättar för framför allt landets småföretagare – vilka enligt statistik från ekonomifakta.se utgör 99,4 procent av landets alla företag – kan digitaliseringstakten bli avsevärt högre framöver.
– Vi tror på samverkan på ett bredare plan, deklarerar Gunilla och ser ett digitalt landskap som hänger ihop:
– Småföretagen borde få samma möjligheter att ha elektroniska digitala flöden i sin vardag som de större aktörerna. Vi ska inte halka efter här i Sverige. Vi är beroende av Sveriges näringsliv och som våra småföretagare är en stor del av. Ge dem en chans. Samverka!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få unika erbjudanden, information och tips för att driva ditt företag.

Dela denna artikel

Facebook
Twitter
LinkedIn

Läs vidare...

Nya medarbetare_InExchange Nya medarbetare_InExchange
I Fokus

Våra nytillskott gillar trivseln och gemenskapen

”Roligt, lärorikt och trivsamt”. Det är intrycken som dominerar när vi frågar våra senaste rekryteringar hur de upplever att jobba på InExchange.
Per Gustafsson
I Fokus

Ett steg som förädlar kontakten med kunderna

Supporten på InExchange har tack vare den nya bolagsbildningen förvandlats till servicedesk. ”Vi har fått större resurser och kan jobba mer proaktivt” säger Lars Andersson.
Per Gustafsson
Nadja Sjöström och Richard Olfwenstam. Nadja Sjöström och Richard Olfwenstam.
I Fokus

Resan har startat på plats och på håll

Det jobbas friskt i det nya bolaget och byggs upp en äkta teamkänsla. Account manager Nadja Sjöström strålade i veckan samman med övriga Commercial i Skövde.
Per Gustafsson

Ladda ner din guide om Peppol

Vad är Peppol och hur fungerar det? I denna guide får du lära dig mer om Peppol som format och infrastruktur. Enkelt och pedagogiskt.

Basic

Premium

Enterprise