Resan har startat på plats och på håll

Nadja Sjöström och Richard Olfwenstam. Nadja Sjöström och Richard Olfwenstam.

InExchange och Scancloud är nu sammankopplade på allvar.
Färden som ett bolag är påbörjad. Organisationen vävs främst ihop online, men det blir också besök på varandras kontor. 
Nadja Sjöström, som är account manager, är ett färskt exempel.
I veckan tog hon tåget till Skövde och fick möjlighet att träffa sina nya arbetskamrater på plats.

Två har blivit ett. Koncernkollegorna InExchange och Scancloud bildar sedan den 1 januari i år ett enda bolag. Två starka företag har sytts samman till en ännu starkare enhet. På så vis kan respektive produktutbud läggas ihop och paketeras i form av en större helhetslösning.
En geografisk omdirigering är det dock inte tal om. Något som annars är vanligt vid fusioner. “Nu har vi hamnat under samma tak” heter det ibland. Men det stämmer inte i detta fall. Kontoren är intakta i Skövde, Östersund och Stockholm och sedan är ytterligare ett par medarbetare utspridda på olika håll både inom och utanför Sverige.
Att prata om “under ett och samma tak” är således inte ett dugg gångbart.
Däremot sker ett regelbundet utbyte – under varandras tak.

Avstånden inget hinder

Ett sådan visit signerades av Nadja Sjöström i veckan. Hon besökte ett djupfryst Skövde begravt i snö, men framför allt fick hon träffa sina nya kollegor på ort och ställe och bland annat avverka en givande workshop.
Det enda Nadja saknade på Skövdekontorets tre våningsplan var en drickakyl med Coca-Cola Zero. Eftersom hon varken dricker kaffe eller te har det blivit hennes alternativa energikälla. Men i övrigt trivdes hon alldeles förnämligt.
Helt klart framkallar även sammanslagningen en kick.
– Det känns spännande med en ny produktportfölj och flera erbjudanden att kunna leverera till kunderna. Det här innebär också mer resurser gällande bland annat marknad och utveckling och inte minst support vilket kommer att gynna våra kunder i form av snabbare respons och hjälp, menar Nadja.
Och apropå resurser utgör hon själv en sådan i den nya Commercial-avdelning som bildats i och med att InExchange och Scancloud förenats. Att det är många mil mellan kontoren i Skövde och Östersund, och även till Uppsala där Nadja är bosatt, är inget som bekommer henne eftersom vi lever i en uppkopplad värld med korta kommunikationsvägar.
– Nej, det geografiska har aldrig varit något hinder. Vi talar samma språk när det kommer till produkter och var vi är på väg någonstans när det gäller kundresan. Vi är rådande överens om att vi kan bli riktigt starka på marknaden och slå våra konkurrenter på fingrarna, säger hon med rejäl övertygelse.

"Jag tror att kundresan blir riktigt spännande. Kunderna kommer att gynnas mycket av det här. Det blir bara plus för dem. Samma för mig som säljare. Jag kommer att ha fler produkter att erbjuda."

Richard Olfwenstam, Sales Manager på Comnmercial, intygar att kapitlet som inletts känns inspirerande liksom det faktum att personalgruppen växt tack vare samgåendet.
– Det är kul på många olika sätt. Först och främst att vi förstärker vårt account manager-team med Nadja. Den andra delen är att vi tidigare på InExchange haft väldigt mycket fokus på kundfakturabiten och koncentrerat oss på hur det kan digitaliseras. Nu kommer Nadja in med ett nytt perspektiv där fokuset för Scanclouds vidkommande legat på leverantörsfaktura och på skanningen som viktig del i att få en helhet på ingående fakturaflöde.
Richards konstaterande får honom att poängtera:
– Detta är också den stora fördelen med vår merge. Alltså att vi som bolag går samman och skapar ett gemensamt erbjudande för både kundfaktura och leverantörsfaktura. Vi har på sätt och vis haft det förut också, men nu blir det tydligare. Jag tänker internt och hur vi jobbar, men förhoppningsvis innebär det även en större tydlighet för våra kunder.

Stora förväntningar

Nadja och Richard känner, precis som hela företaget, stora förväntningar inför de härliga möjligheter som hägrar åren framöver.
– Jag tror att kundresan blir riktigt spännande. Kunderna kommer att gynnas mycket av det här. Det blir bara plus för dem. Samma sak för egen del. Jag kommer att ha fler produkter att erbjuda och utifrån en klarare struktur, säger Nadja.
Richard resonerar ungefär likadant.
– Det är stora förväntningar förstås när två bolag blir ett. Vi förstärker vårt erbjudande genom det här och det blir tydligare för oss allihop hur vi jobbar. Som jag sa tidigare har InExchange haft störst fokus på kundfakturan. Nu får vi även in leverantörsfaktura som en naturlig del i produktlinjen. Därmed kan vi leverera en helhetslösning. I oss får kunderna en aktör som täcker hela skalan, framhåller han.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få unika erbjudanden, information och tips för att driva ditt företag.

Dela denna artikel

Facebook
Twitter
LinkedIn

Läs vidare...

Nya medarbetare_InExchange Nya medarbetare_InExchange
I Fokus

Våra nytillskott gillar trivseln och gemenskapen

”Roligt, lärorikt och trivsamt”. Det är intrycken som dominerar när vi frågar våra senaste rekryteringar hur de upplever att jobba på InExchange.
Per Gustafsson
I Fokus

Ett steg som förädlar kontakten med kunderna

Supporten på InExchange har tack vare den nya bolagsbildningen förvandlats till servicedesk. ”Vi har fått större resurser och kan jobba mer proaktivt” säger Lars Andersson.
Per Gustafsson
I Fokus

God Jul & Gott Nytt År

Vi på InExchange önskar er alla en God Jul och ett Gott Nytt år!
Per Gustafsson

Ladda ner din guide om Peppol

Vad är Peppol och hur fungerar det? I denna guide får du lära dig mer om Peppol som format och infrastruktur. Enkelt och pedagogiskt.

Basic

Premium

Enterprise