Roligt att så många insett styrkan med webinar

Webinar_populär kommunikation Webinar_populär kommunikation

InExchange har de senaste fyra månaderna genomfört åtta webbinarier. Två teman har ventilerats. Deltagarna har dels fått se hur lättanvänd fakturaskrivaren är och dels fått tips på hur man effektiviserar faktureringen och skickar allt i samma flöde.
InExchange fortsätter dessutom i samma stil.
Vi håller nya webbinar ända in i juni och då pratas det Peppol och även fakturaskrivare ytterligare en sväng.

Datum och tider för kommande webbinar hittar ni på dessa länkar: 

Peppol – Hur gör vi nu?

InExchange fakturaskrivare

Kunskap i koncentrerad form

Glädjande är att webbinaren som anordnats hittills lockat så många deltagare. Anmälningslistan brukar rusa upp i tresiffriga tal varje gång. Så stort har intresset varit och det verkar förbli fortsatt hett. Mer än 250 personer har redan bokat sig för webbinaren om Peppol i mitten av april.
Uppenbarligen är konceptet med en givande genomgång i koncentrerad form i cirka 30 minuter ett tilltalande upplägg. Det är ett behändigt sätt att möta såväl befintliga som presumtiva kunder.
Louise Bogren och Karl Handfast, båda account managers på InExchange, kommer att hålla i Peppol-sändningen, som vi nyss nämnde, och de instämmer verkligen i att den här interaktionen fungerar väldigt bra.
– Den stora styrkan med webbinar är, som jag ser det, att man får kunskap på ett smidigt sätt utan att behöva söka upp det på egen hand. Man blir serverad exakt den information man vill veta och som man inte vet var man hittar. Och man får det framdukat genom minimal ansträngning, säger Louise och jämför med hur det kunde vara tidigare:
– Då handlade det ofta om att anmäla sig till en utbildning och sedan åka iväg och sitta i en konferenslokal i fyra timmar. Därmed försvann mer eller mindre en hel dag. Ville man veta mer om något ämne kostade det alltså väldigt mycket tid.
Karl Handfast tror att Louise sätter fingret på en avgörande punkt:
– Webbinariet gör att man får närheten. Man slipper åka långt. Du behöver inte ens avbryta det du har för händerna. Webbinariet rullar och går på skärmen medan du arbetar.

Lägre spärr att våga fråga

Viktigt är säkert också att den tekniska vanan byggdes upp under pandemin. Det har blivit en rutin att delta på videomöten. Folk har blivit allt mer bekväma med videouppkopplingar. Det är i princip vardagsmat.
– Jag vill påstå att webinar underlättar på många vis. Det är ett mycket praktiskt redskap, anser Louise och fortsätter:
– En sak jag tänker på är exempelvis tillvägagångssättet att ställa frågor. I ett webbinar gör du det anonymt. Och får du inget svar under frågestunden kommer det i efterhand i ett PDF-utskick. Just möjligheten att ta upp frågor utan att behöva skylta med sitt namn tror jag innebär en trygghet som uppskattas av många.
Louise menar att det skapar ett mer ohämmat klimat.
– Min känsla är att det kan ligga ett visst motstånd i att våga räcka upp handen i en sal med 100 personer och ställa sin fråga offentligt. Man vet ju inte alls hur insatta omgivningen är i ämnet. Och då kanske man tvekar att fråga eftersom man inte vill framstå som okunnig.

Ingen stor skillnad

En invändning angående webbinar är att videolänken knappast blir särskilt personlig. En smula förtrolighet och trovärdighet riskerar kanske att gå förlorad i cybern. 
Gällande möten av det här slaget tror dock Karl Handfast att skillnaden är marginell mellan ett som hålls digitalt respektive ett som arrangeras i fysisk form. 
– Vi har i regel mer än 100 deltagare på varje webbinar. Säg att du skulle tala till en lika stor publik i en konferenssal. Hur ska du kunna skapa en personlig kontakt med var och en? Det faller på sin egen orimlighet, konstaterar han.

Värt att påpeka till sist är att InExchange i slutet av förra året tecknade med den svenska webbinarplattformen Univid. Plattformen används till digitala evenemang och webbinarier. Webbinarmiljön som Univid tillhandahåller lovordas oavbrutet. Den är smakfull, flexibel, lättjobbad och tekniskt stabil. Den inbjudande inramningen är en stark bidragande faktor till att webbinarierna som InExchange arrangerar vunnit väldigt i popularitet.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få unika erbjudanden, information och tips för att driva ditt företag.

Dela denna artikel

Facebook
Twitter
LinkedIn

Läs vidare...

Nya medarbetare_InExchange Nya medarbetare_InExchange
I Fokus

Våra nytillskott gillar trivseln och gemenskapen

”Roligt, lärorikt och trivsamt”. Det är intrycken som dominerar när vi frågar våra senaste rekryteringar hur de upplever att jobba på InExchange.
Per Gustafsson
I Fokus

Ett steg som förädlar kontakten med kunderna

Supporten på InExchange har tack vare den nya bolagsbildningen förvandlats till servicedesk. ”Vi har fått större resurser och kan jobba mer proaktivt” säger Lars Andersson.
Per Gustafsson
Nadja Sjöström och Richard Olfwenstam. Nadja Sjöström och Richard Olfwenstam.
I Fokus

Resan har startat på plats och på håll

Det jobbas friskt i det nya bolaget och byggs upp en äkta teamkänsla. Account manager Nadja Sjöström strålade i veckan samman med övriga Commercial i Skövde.
Per Gustafsson

Ladda ner din guide om Peppol

Vad är Peppol och hur fungerar det? I denna guide får du lära dig mer om Peppol som format och infrastruktur. Enkelt och pedagogiskt.

Basic

Premium

Enterprise