Viktiga insatser för att göra skillnad

“InExchange för Musikhjälpen 2021” är en av bössorna i vilken det samlats in pengar för att motverka barnarbete världen över.
Även lokalt är det främst arrangemang och organisationer som hjälper särskilt utsatta som får stöd av InExchange.
– Vi tycker det är viktigt att ta ett samhällsansvar. Vi vill göra skillnad för dem som behöver hjälpen mest, förklarar Jenny Brian som är HR på företaget.

Omtanke, engagemang och gemenskap är ord som alla illustrerar InExchange som arbetsplats, men det är också centrala värden när företaget väljer vilka mottagare som prioriteras när det gäller finansiell stöttning.
– Det sociala ansvarstagandet tycker vi är väldigt betydelsefullt. Därför blir det helt naturligt dessa områden vi prioriterar när vi får förfrågningar utifrån, konstaterar Jenny Brian och knyter genast an till beskrivningen “att göra skillnad”. Det synsättet löper som en röd tråd genom företagets filosofi, tjänster och verksamhet.
– Jo, men så är det, bekräftar Jenny. De tjänster vi erbjuder inom digital affärskommunikation bygger allihop på att förenkla vardagen för företag, att göra skillnad helt enkelt.
Hon fortsätter i nästa sekund:
– Samma tankegångar går igen när vi diskuterar var vi vill gå in och stötta. Jämförelsen är inte den bästa, jag vet, men på sätt och vis kommer vi faktiskt tillbaka till detta att göra skillnad. Vi vill hjälpa de grupper som har det tufft på olika sätt i samhället och bidra till att ge dem bättre möjligheter.

InExchange gör skillnad InExchange gör skillnad
Här är några av de medarbetare på InExchange som arbetade aktivt för att företagets bössa i Musikhjälpen skulle fyllas med pengar till årets insamling.

Starkt engagemang

Men, och detta är viktigt, det ska inte stanna vid ett ytligt åtagande för att upprätthålla ett välpolerat samvete. Inblandningen ska kännetecknas av lust och äkta vilja. Jenny är glad och stolt över det fantastiska engagemang medarbetarna visade under Musikhjälpen. 
Tack vare ett lagarbete av bästa märke samlade de anställda ihop över 13 000 kronor. Därefter fyllde företaget på bössan med ett ännu högre belopp. Slutresultatet landade på 28 061 kronor.
– Gällande Musikhjälpen kommer ju initiativet från en av våra medarbetare (Ulrika Bånnsgård). Och det har hon tagit flera år i rad. Jag blir alldeles varm när jag ser alla kreativa uppslag och idéer som väcks för att öka summan i vår insamlingsbössa. Det bidrar inte bara till en god sak. I det här ligger också det fina att det skapar gemenskap, menar Jenny Brian.

Konst omsatt till hjälp

InExchange är likaså stående aktör på den konstauktion som Rotary i Skövde arrangerar varje i år i december till förmån för de ideella organisationerna Sällskapet Jultomtarna och kvinnohuset Tranan. Det blev som vanligt några verk inköpta utförda av lokala konstnärer från trakten. Tavlorna blir praktfulla utsmyckningar i de smakfulla kontorsytor InExchange förfogar över i Science Park Skövde.
Men framför allt: pengarna som lades för konstverken kan Sällskapet Jultomtarna omsätta i julklappar – som kläder och skor – till barn som lever under knappa förhållanden och Kvinnohuset Tranan sätta in i arbetet att skydda dem som är, eller varit, utsatta för våld i nära relationer.

Sponsor till Ätbart

Ett annat samarbete, som InExchange precis inlett, är med den ideella organisationen Ätbart i Skövde som förenat idén att minska matsvinnet med omfördelning av livsmedel till individer i socioekonomisk utsatthet. Ätbart blev tidigare i december utsett till “årets hållbarhetshjältar” vid galan Svenska Hjältar. Vi återkommer inom kort med ett längre reportage i vårt nyhetsrum om den här prisbelönta organisationen.
Genom sina sunda ideal känns Ätbarts verksamhet viktig att backa upp.
– Även det engagemanget hänger ihop med grundtanken hos vårt eget företag. Tjänsterna InExchange har är miljövänliga och innebär mindre klimatpåverkan. Det är samma här. Ätbart utför en miljöinsats och kombinerar det med en viktig social gärning, framhåller Jenny Brian.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få unika erbjudanden, information och tips för att driva ditt företag.

Dela denna artikel

Facebook
Twitter
LinkedIn

Läs vidare...

Nya medarbetare_InExchange Nya medarbetare_InExchange
I Fokus

Våra nytillskott gillar trivseln och gemenskapen

”Roligt, lärorikt och trivsamt”. Det är intrycken som dominerar när vi frågar våra senaste rekryteringar hur de upplever att jobba på InExchange.
Per Gustafsson
I Fokus

Ett steg som förädlar kontakten med kunderna

Supporten på InExchange har tack vare den nya bolagsbildningen förvandlats till servicedesk. ”Vi har fått större resurser och kan jobba mer proaktivt” säger Lars Andersson.
Per Gustafsson
Nadja Sjöström och Richard Olfwenstam. Nadja Sjöström och Richard Olfwenstam.
I Fokus

Resan har startat på plats och på håll

Det jobbas friskt i det nya bolaget och byggs upp en äkta teamkänsla. Account manager Nadja Sjöström strålade i veckan samman med övriga Commercial i Skövde.
Per Gustafsson

Ladda ner din guide om Peppol

Vad är Peppol och hur fungerar det? I denna guide får du lära dig mer om Peppol som format och infrastruktur. Enkelt och pedagogiskt.

Basic

Premium

Enterprise