En minimal andel av de fakturor som offentlig sektor i Sverige skickar till företag är e-fakturor. I storstäderna är det endast två procent enligt en färsk undersökning gjord av Myndigheten för digital förvaltning (DIGG).
– Det är otroligt låga siffror. Man kan undra över orsaken. Vi har tekniken sedan länge i vårt land. Vill man skicka e-fakturor finns alla möjligheter, konstaterar Hacer Ok, key account manager på InExchange.
I Sverige är det lag på att ingående fakturor till kommuner, regioner och myndigheter ska vara e-fakturor. Den lagen har funnits sedan april 2019. Efterlevnaden kan ifrågasättas, men att kravet existerar och är fastställt som paragraf är ett obestridligt faktum.
Gällande fakturaflödet i motsatt riktning, alltså ut från offentlig sektor, finns inte samma bestämmelse. I det fallet är e-faktura sällsynt. DIGG, myndigheten för digital forvaltning, har undersökt saken. Resultatet de kom fram till är nedslående. I exempelvis Stockholm, Göteborg och Malmö är det endast två procent av alla utgående fakturor till företag som är e-fakturor.
Anderz Petersson, e-handelsspecialist på DIGG, kommenterar detta i en nyhetsartikel som publicerades tidigare i veckan.
– Företagen måste kunna få en e-faktura av kommunen, regionen eller myndigheten om de önskar. Vi i offentlig sektor måste uppmuntra och vara föregångare på e-fakturaområdet. Erbjud era företagskunder e-faktura. Peppols fakturaformat och nätverk är vår väg dit, säger han.
Finns mycket att vinna
Hacer Ok, key account manager på InExchange, menar att siffrorna i undersökningen är illavarslande. Ska vi lyckas med digitaliseringen i Sverige behövs större initiativförmåga även i det här avseendet.
– Det finns så mycket att vinna. Exempelvis stora kostnadsbesparingar. Pappersfaktura är mycket dyrare att skicka än e-faktura. En annan anledning är hållbarhetsperspektivet. Varför förbruka stora mängder papper och tära på jordens naturresurser när man kan använda e-fakturan som är mycket mer miljövänlig, resonerar hon.
Ställ hårdare krav
Men orsaken till att offentlig sektor skickar så få e-fakturor beror, enligt Hacer, inte enbart på utställarsidan. Hon misstänker att många leverantörer släpar tekniskt sett och fortfarande inte kan ta emot e-fakturor.
– Det kan handla om beteendemönster. Man har invanda arbetssätt som man dröjer med att bryta, förmodar Hacer och efterlyser hårdare påtryckningsmedel i dialogen mellan offentlig sektor och fakturamottagarna.
– Mitt råd är att höja kravsättningen i affärsförbindelsen. Det ska framföras klart och tydligt att affärsdokumentet ska gå elektroniskt. Nu när offentlig sektor har stöd av lagen att kräva e-faktura av leverantörerna borde man ställa samma krav på sig själva gentemot sina kunder, avslutar Hacer Ok.
Länk till DIGG:s artikel hittar ni HÄR