Cirka 70 säljare från 16 olika bolag tog chansen att delta när Visma Sverige bjöd in till träff på koncernens nya kontor i Stockholm.
Programmet innehöll bland annat presentationer, föreläsningar och middag, men främsta syftet var möjligheten att nätverka över företagsgränserna.
– Vi ingår alla i Visma. Det är värt att utnyttja. Det ger oss ypperliga förutsättningar att utbyta erfarenheter med varandra, framhåller Jonas Westerlund, partnerchef på InExchange.
Evenemanget hölls i den eleganta kontorsmiljö som Visma nyligen flyttade in i och fick faktiskt något större omfattning än vad som först hade planerats. Den initiala tanken, när förberedelserna påbörjades ,var att hålla en träff för koncernens försäljningschefer, men i takt med att arrangörsstaben pratade sig samman insåg man en vinning i att ta ett större helhetsgrepp.
– Vi bestämde oss för att bjuda in koncernens samtliga säljare i Sverige. Det kändes mera rätt tyckte vi. Många utmaningar är gemensamma för oss alla. Ett större forum, med plats för fler röster, framstod därför som en bättre och roligare idé, förklarar Jonas Westerlund.
Värdefull kunskapsdelning
Utvidgningen visade sig vara väldigt lyckad. Det var närmare 70 säljare samlade. InExchange hade 13 representanter på plats och var faktiskt det företag som bidrog med den enskilt största delegationen. Slutintrycket var odelat positivt. I kommentarerna efteråt dominerade omdömen som “givande”, “engagerande”, “värdefullt” och “trevligt”.
Jonas Westerlund instämmer att i sammankomsten infriade förhoppningarna. Det märktes att alla närvarande hade stort utbyte av att träffas.
– Just att samlas under samma tak tillför enligt min mening en extra dimension. Nätverkandet som uppstår skapar en kunskapsdelning som är både kul och nyttig. Vi hade dessutom flera intressanta talare. Sammantaget fick vi till en riktigt inspirerande dag, summerar han.
Föreläsningar fyllda med energi
Beträffande eftermiddagens programpunkter varierade talarna mellan olika spännande ämnen. Liza Collin, product director Visma SmartSkill, utgick från frågeställningen “Hur kan vi använda Storytellning för att hitta nya kunder?”. Efter Liza gav Richard Olfwenstam, sales manager InExchange, en resumé över den enastående resa som just InExchange utfört. Innan dagen var över hade också Jacob Nyman, AI director, beskrivit hur AI kan användas som försäljningsintsrument och Carola Lissel, business area director, tagit upp vad som förenar Vismabolagen gällande försäljning och kundanskaffning.
– Det var mycket inspirerande att lyssna på deras insikter. Det gav härlig energi och nya idéer. Med den här lustfyllda dagen i ryggen känns det väldigt sporrande att ge sig i kast med det spännande år vi har framför oss, konstaterar Jonas Westerlund.