Den 15 augusti ändrar PostNord villkoren för årsvolymbaserade rabatter vilket innebär en portohöjning och att även InExchange måste göra en prisjustering.
Samtidigt påminner vi om InExchange Portooptimering som optimerar leveranssätten och minskar portokostnaderna.
PostNords planer har länge bromsats av Post- och Telestyrelsen (PTS). PTS menar att förändringen riskerar att stå i strid med postlagen som säger att prissättning och tillhörande villkor ska garantera likabehandling och vara öppet för insyn.
Men efter en långvarig juridisk process i flera instanser har PostNord vunnit rätten att genomföra sin tilltänkta ändring. Det innebär att förmedlare, exempelvis andra postoperatörer och vissa företag, inte får årsvolymrabatten beräknad på inlämnad volym. Rabatten beräknas i stället utifrån bakomliggande kunders volymer var för sig.
Nuvarande avtal slutar att gälla den 11 augusti och den 15 augusti träder PostNords nya rabattvillkor i kraft. I praktiken innebär detta prishöjningar på såväl A-post som B-post. Det tvingar även InExchange till en portojustering. Eftersom PostNord tillåts en ledtid på bara fyra dagar, från att nya prissättningen senast ska redovisas till att den börjar gälla, måste också vår justering ske med kort varsel. Inte heller det är något vi hade önskat.
PostNords beslut aktualiserar det faktum att e-faktura alltid är bättre än pappersfaktura. InExchange Portooptimering hjälper dig att välja det billigaste, säkraste och mest miljövänliga sättet att skicka dina fakturor på.
Om du skickar in din kundlista så matchar vi den kostnadsfritt mot InExchange Network och kontrollerar vilka av dina kunder som redan i dag kan ta emot e-faktura. På så vis optimerar vi leveranssätten och minskar dina portokostnader.
Fyll i formuläret nedan så hör vi av oss!