Så stimuleras den digitala utvecklingen

Ekonomistyrningsverket har i uppdrag att utöka e-handeln och andelen e-fakturor inom offentlig sektor.
– Men det går för långsamt tycker vi, säger verkets enhetschef Peter Norén.
För att öka takten har man etablerat ett utvecklingsprogram som inkluderar landets 15 mest engagerade myndigheter när det gäller digital utveckling.

– Vi har börjat med det här nu. Vi hoppas och tror att det är ett bra grepp, menar Peter Norén och hymlar inte med att digitaliseringen av hela statsförvaltningens inköpsprocesser generellt är för trög. Förvandlingen på området, som även är stadfäst som regeringsuppdrag, sker inte med tillräckligt hög hastighet.
Ekonomistyrningsverket (ESV) vill av den anledningen bidra med en slags vitamininjektion för att sporra myndigheterna att ta betydligt längre och snabbare digitala kliv.
ESV, som är en myndighet under finansdepartementet, besitter förhoppningen att utvecklingsprogrammet får den effekten.
– Programmet är en samverkan mellan de myndigheter som varit mest engagerade hittills och som kommit längst. Tanken är att de ska bli ännu bättre och samtidigt fungera lite som föregångare, att de ska gå i bräschen, lära sig av varandra och bli goda exempel som vi kan sprida till fler, förklarar Peter Norén.

Den årsfärska pionjäromgången kommer under nästa år att följas av en liknande vitaminkur med nya deltagare. Ekonomistyrningsverkets siffror styrker att åtgärderna är motiverade. Uppföljningar sker halvårsvis och redovisas på hemsidan.
– När det gäller riktiga elektroniska fakturor, alltså inte pdf-fakturor eller skannade fakturor, hade staten totalt sett under andra halvåret i fjol 54 procent e-faktura. Det rör sig således om drygt hälften, kommenterar Peter och konstaterar vidare:
– Statistiskt har vi toppnoteringar på ungefär 85 procent. Flera av våra myndigheter har kommit långt. Men vi har också många som har mer att göra.
Även när det gäller fakturamatchningen framträder bilden av en process som är långt ifrån fullbordad. Att matcha leverantörsfakturor med annan information i e-handelssystemet bidrar till effektivisering. Majoriteten av myndigheterna har dessutom ett e-handelssystem där fakturamatchning är möjlig. Trots det matchar myndigheterna i genomsnitt endast 16 procent av sina leveransfakturor.
– Det är alldeles för lite. Men att matchningen blir låg har också att göra med föregående siffror. Det måste finnas två e-fakturor i systemet. Det blir svårt att matcha om det inte finns något att matcha mot, poängterar Peter Norén.

Otåligheten är ändå tydlig. Maskineriet behöver stimulans.
– Vi har haft den här uppföljningen i två års tid. Helt klart går det för långsamt. Kurvorna pekar inte spikrakt uppåt sett från en mätning till en annan. Det är därför vi försöker accelerera utvecklingen, att det ska hända mer ut till myndigheterna, avslutar Peter Norén.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få unika erbjudanden, information och tips för att driva ditt företag.

Dela denna artikel

Facebook
Twitter
LinkedIn

Läs vidare...

Okategoriserad

Dynamisk träffpunkt som skapar möjligheter

Maria Biederbeck
offentlig sektor offentlig sektor
Nyheter

DIGG: Offentlig sektor skickar för få e-fakturor

DIGG uppmanar offentlig sektor att skicka e-faktura. Nu förekommer för mycket papper. Hacer Ok, KAM på InExchange, framhåller att lösningarna finns sedan länge.
Per Gustafsson
Okategoriserad

Gör som InExchange – följ Global Pride

Per Gustafsson

Ladda ner din guide om Peppol

Vad är Peppol och hur fungerar det? I denna guide får du lära dig mer om Peppol som format och infrastruktur. Enkelt och pedagogiskt.

Basic

Premium

Enterprise