I en artikel i Computer Sweden beskriver Ulrica Storset, VD på NEA (Nätverket för Elektroniska Affärer) en nattsvart bild av hur e-fakturasverige har stagnerat och vägrar ta fart. Hon utgår från en enkät där NEA har skickat ut frågor till 6000 företag av olika storlekar i Sverige och fått in svar från 420 stycken. Representationen av företagen i undersökningen har ett snitt på 15000 utgående kundfakturor vilket placerar dem långt över snittet och det är en tydlig överrepresentation inom bygg och industri. Förutsättningarna kunde kort sagt inte vara bättre för att få bilden målad framför sig hur det är att vara ekonomichef på ett ganska stort svenskt producerande företag och ha attesterat faktura efter faktura efter faktura där det står ”Konsultation e-handel” och samtidigt aldrig fått åtnjuta varken besparingar eller fördelar av elektronisk handel.

Bilden blir inte mindre nyanserad av att NEA och de tillfrågade väljer att peka på bristen på standarder som en orsak till varför det går trögt. Det finns inget mer slitet uttryck av en blodsugande konsult än ”det finns egentligen ingen standard – alla kräver sina egna anpassningar”. Det är så konsulterna inom e-handel har tjänat sina pengar i 30 år. Inget ont i det, för 30 år sedan fanns det fog för argumentet. Idag finns det inte det. Idag finns standarder. Det finns inte bara en bra standard – det finns till och med flera – och näraliggande standarder, så att fler och fler företag varje månad kan ansluta sig till väl fungerande fakturaväxlar och omedelbart vara anslutna till ett stort nätverk av både kunder och leverantörer.

Bransch är inte heller en ursäkt. Vi har elektriker som fakturerar byggare som blir fakturerade av energibolag som får fakturor från bagerier som fakturerar kommuner. Och en grundregel kan man hålla sig till – kan ett energibolag skicka en e-faktura som går att förstå – vilket de inte lyckas med på papper, ja då kan alla.

När Ulrika Storset till slut ramlar ner på en sanning så har hon fel ändå. Företag prioriterar inte införande av e-faktura speciellt högt, men det är inte för att det ÄR dyrt och krångligt utan för att de TROR att det är det. De läste det i en rapport från NEA.

Låt oss titta på vem det gynnar att e-fakturor är dyrt och krångligt:

  1. Det gynnar e-fakturakonsulter som föredrar traditionell EDI där 1-1-relationer alltid ger bättre uppsättningspengar och oändligt högre driftskostnader än enkla XML-flöden som fungerar alldeles för bra och är alldeles för billiga att sätta upp.
  2. Det gynnar dinosaurierna i branschen som fortfarande försöker försvara en affärsmodell där fakturautställaren tvingas in i en specifik lösning och samtidigt måste stå för hela kostnaden. Utan att förklara varför sätter operatören (dinosaurien) upp tullavgifter, s.k. roaming, framför i många fall en inget ont anandes fakturamottagare för att tvinga någon annans kund att betala notan istället för att debitera sin egen kund.
  3. Det gynnar de som inte riktigt hänger med i utvecklingen och som inte vill erkänna att det finns en ny värld där nya leverantörer erbjuder nya tjänster och där e-fakturan inte längre är varken dyr, krånglig eller besvärlig.

Länk till artikeln ”E-fakturor vägrar ta fart” i Computer Sweden

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få unika erbjudanden, information och tips för att driva ditt företag.

Dela denna artikel

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Läs vidare...

InExchange rullar på även i utspridd upplaga

test

Gör som InExchange – följ Global Pride

Info med anledning av covid-19

Skicka din första e-faktura idag!

Kom igång gratis genom att skapa ditt konto hos oss. Det tar bara ett par minuter och sedan är du igång!

Illustration diagram