”Vi gillade helhetslösningen”

Skandia Fastigheter

Hur bygger man successivt ut sin elektroniska fakturering?
Vilka fördelar medför den digitala hanteringen?
Svaren på detta och mycket annat ges av ekonomiavdelningen på Skandia Fastigheter i det nya företagscase som nu finns att läsa i vår särskilda referenssida.

Genom att klicka på länken www.inexchange.se/referenser/ hamnar ni på samlingssidan för våra referenscase. Där berättar ett antal företag och organisationer om sitt samarbete med InExchange, vilka tjänster som de tagit i bruk, om fördelarna de vunnit tack vare detta och hur integreringen fungerat totalt sett. Ibland kan det kännas lite oroligt att överge invanda rutiner och klä om arbetet i ny digital skrud. I det läget kan det vara värdefullt att lyssna på andras erfarenheter. Många branscher är representerade i casen. En rad tankegångar i artiklarna tangerar de funderingar och frågeställningar som emellanåt finns i förväg.

Senaste tillskottet i kartoteket med referenser är Skandia Fastigheter. Det är ett bolag med 122 fastigheter – eller 1,1 miljoner kvadratmeter – huvudsakligen placerade i de tre storstadsregionerna.

För fem år sedan skrev Skandia Fastigheter sitt första avtal med InExchange. Det avtalet gällde mottagartjänst. Därefter har bolagets elektroniska fakturering även utvidgats med utställartjänst och man har dessutom skiftat sitt fakturaformat till standarden Peppol BIS Billing 3.
Digitaliseringen har med andra ord skett i etapper. Något som Skandia Fastigheter hade med sig in i samarbetet redan från början. Deras tanke var redan initialt att utveckla en elektronisk expansion efterhand.
Eva Englund, som sitter med leverantörsfakturorna, konstaterar bland annat i artikeln:
– InExchange hade ett bra paket att erbjuda och goda referenser. Deras koncept var något som gick att utveckla vidare vilket gjorde det intressant. Vi gillade helhetslösningen.

Det är Eva, Ingela Nilsson, redovisningschef, och Monica Mellbing, ansvarig inom kundreskontra, som ni träffar i det nypublicerade reportaget. Trion tar upp diverse saker kring övergången till e-fakturering som de aktivt deltagit i via sina projektledarroller.
Monica Mellbing minns exempelvis tillbaka på fjolåret när lagen om obligatorisk e-faktura vid offentlig upphandling instiftades. Lagkravet satte fart på väldigt många som fortfarande förlitade sig till förlegade lösningar. Fastighetsbranschen var inget undantag.
– Jag vet att andra fastighetsbolag upplevde lite stök innan en lösning att skicka e-fakturor var på plats. De var i samma sits som vi och skulle skicka e-fakturor till myndigheterna. Men för vår del, som hade InExchange som leverantör, fungerade det smidigt. Det lades upp en väldigt bra rutin för vårt vidkommande, säger hon.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få unika erbjudanden, information och tips för att driva ditt företag.

Dela denna artikel

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Läs vidare...

I Fokus

Kravet på e-faktura positivt på många sätt

Bra för miljön och bra för det vardagliga jobbet på ekonomiavdelningen. Kristoffer Hagberg, på Bravida, beskriver en mängd fördelar som e-fakturan inneburit.
I Fokus

Nya krafter i många skiftande roller

Ett och samma företag, men en stor variation av jobb. Våra senaste tillskott bevisar att InExchange erbjuder många slags yrkesroller.
I Fokus

E-fakturan viktigt steg i Bravidas miljöarbete

Minskad papperskonsumtion. Det är bara en bit i Bravidas miljöarbete. De senaste vinnarna av InExchange miljöpris har en omfattande hållbarhetsstrategi.

Ladda ner din guide om Peppol

Vad är Peppol och hur fungerar det? I denna guide får du lära dig mer om Peppol som format och infrastruktur. Enkelt och pedagogiskt.

Basic

Premium

Enterprise