Få rapport på avvisade fakturor

Har du någon gång som mottagare ställt dig frågan:
Undra om leverantören skickat sin faktura än?
Som mottagare av e-fakturor via InExchange Network behöver du aldrig mer ha några sådana funderingar.
Möjligheten att beställa en månadsrapport på fakturaflödet har funnits länge, men nu går det även att få en rapport på avvisade fakturor från leverantör – till och med varje dag om man vill.

InExchange Network förfinas kontinuerligt med helt nya funktioner eller förbättringar av dem som redan finns. Ett exempel är den utvidgning som skett gällande rapporter över fakturaflödet. Sedan en tid tillbaka kan man beställa rapporter på avvisade fakturor.
Linda Andersson, på Enterprise Support, vet att detta är en välkommen nyhet.
– Vi får väldigt ofta frågor från våra kunder om fakturor levererats eller inte. Och det är inte så konstigt egentligen. De som tar emot e-faktura har inte kunnat se om fakturan stoppats eller inte. Det har enbart leverantören haft kännedom om eftersom det bara varit han eller hon som fått felmeddelandet om att fakturan stoppats, konstaterar hon och tillägger glatt:
– Så detta att man även som mottagare kan förse sig med en rapport är givetvis jättebra. Allting blir mycket enklare. Det är bara att gå in och kolla.

Själva rapportbeställningen är simpel. När man som användare loggat in på InExchange Network är det bara att följa sökvägen Konto/Inställningar/Rapporter. Sedan är man framme. Väl där klickar man på pilen och väljer hur ofta man vill att rapporten ska skickas – dagligen, veckovis eller månadsvis.
– Rapporten skickas till den mejladress som man är inloggad på. Men vill man att fler användare ska ha rapporten är det enkelt ordnat. Då går varje användare in och registrerar detta, förklarar Linda Andersson.

Tjänsten som sådan innebär att en redan god kontroll över fakturaflödet blir ännu bättre. Tidigare ovisshet, huruvida fakturan skickats eller inte, elimineras. Har inte fakturan dykt upp, och leverantören envist hävdar, ”den är visst skickad”, är det bara att hänvisa till rapporten och konstatera ”men vi ser ju att den blivit stoppad”.
I rapporten anges till och med varför fakturan avvisats. Om det exempelvis beror på felaktig referenskod eller tekniskt fel. Som mottagare har man allt svart på vitt – behändigt serverat i mejlkorgen.

InExchange Network ska vara så användarvänligt som möjligt. Därför är det givetvis angenämt att tillgodose ett efterfrågat behov.
– Vi arbetar ständigt med kundorienterade lösningar. Rapporten om avvisade fakturor togs faktiskt fram efter förslag från en av våra kunder. Så den här funktionen är i hög grad resultatet av ett bra samarbete med våra kunder. Och det känns riktigt kul. Det är precis så vi vill jobba, säger Linda Andersson.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få unika erbjudanden, information och tips för att driva ditt företag.

Dela denna artikel

Facebook
Twitter
LinkedIn

Läs vidare...

Tips & Råd

Ta emot alla leverantörsfakturor i samma flöde

Sofia Euström på InExchange berättar i den här artikeln hur ni kan få alla era leverantörsfakturor i elektronisk upplaga och i ett enda flöde.
Per Gustafsson
Tips och råd om upphandling Tips och råd om upphandling
Tips & Råd

Våga upphandla på ett nytt sätt

”Tänk nytt och problemorienterat” råder Christifer Wiechert alla offentliga förvaltningar som ska göra upphandlingar på IT-sidan. Christofer listar flera viktiga tips.
Per Gustafsson
Verifiering med BankID Verifiering med BankID
Tips & Råd

Skydda dig mot bluffakturor i sommar

Sommar och sol och högsäsong för bluffakturor, men vi delar knepen för att slippa dem i år!
Per Gustafsson

Ladda ner din guide om Peppol

Vad är Peppol och hur fungerar det? I denna guide får du lära dig mer om Peppol som format och infrastruktur. Enkelt och pedagogiskt.

Basic

Premium

Enterprise