Hans förutspår mycket mer automatisering

Hans Börjesson, Visma Software Hans Börjesson, Visma Software

Hans Börjesson, produktmanager på Visma Software, får följande fråga av oss: hur tror du jobbet på en ekonomiavdelning har förändrat sig om fem år?
Svaret lyder: mer avvikelsehantering, automatisering av allt återkommande och stöd av machine learning för analyser och budget.
– Men det förutsätter att man har all information lagrad elektroniskt, betonar Hans.

MORGONDAGENS EKONOMIAVDELNING – del 3

Digitaliseringen rullar på med svindlande fart. Rollen som ekonom är under förvandling. I den framtida ekonomifunktionen kan vi förvänta oss mer fokus på värdeskapande uppgifter och en större förmåga att röra sig inom den digitala världen.
Hans Börjesson ser med spänning fram mot den fortsatta utvecklingen. I och med att affärssystemen successivt får allt större potential ligger en tillfredsställelse i att användarna tar tillvara på dessa möjligheter.
Många förtjänster finns att hämta.
När vi skriver 2027 är det säkert många som gjort detta.  

– Det man hoppas är att man inom fem år jobbar nästan uteslutande med en avvikelsehantering. Allt det återkommande är förhoppningsvis automatiserat. Det ska man inte behöva göra en handpåläggning på. Man har regelverk som kontrollerar att det som är överenskommet eller budgeterat också följs. Kanske man till och med har kontrollen ställd mot en budget eller andra inlagda nyckeltal i systemet. Det är något jag mycket väl kan tänka mig, förutspår Hans. 

Bättre analysverktyg

Men givetvis finns det mer att förvänta sig i ett femårigt perspektiv.
– Jag tror att man har bättre verktyg att analysera prognoser och budget. Man använder sig av machine learning för att se hur trenderna utvecklas och får hjälp att i princip kalkylera automatiskt. Exempelvis: vad blir utfallet nästa år? Och då räknat plus minus utifrån en bestämd siffra. 
– Sådana verktyg kommer att vara tillgängliga för den vanliga ekonomiavdelningen inom fem år, men det förutsätter att man har all information lagrad elektroniskt, att man kan analysera fakturadata för att mäta och få machine learning-motorn att reagera. Det fungerar inte med en PDF att köra machine learning. Det måste vara strukturerad data. Då kan machine learning hjälpa till i arbetet, klargör Hans.

"Det man hoppas är att man inom fem år jobbar nästan uteslutande med en avvikelsehantering. Allt det återkommande är förhoppningsvis automatiserat."
Hans Börjesson
Produktmanager, Visma Software

Rapportering i realtid

En annan fråga är hur styrningen kommer att se ut från centralt håll? Blir det ytterligare lagskärpningar, eller direktiv, angående standarder som såväl privat som offentlig sektor måste förhålla sig till? Utbredningen i andra delar av Europa av den transaktionsbaserade momsrapporteringen CTC (Continuous Transaction Control) är en fingervisning om att det antagligen upprättas fler regler.
– Någon typ av ekonomisk rapportering kommer det att bli. Det är man övertygade om från Skatteverkets sida. En mer realtidsliknande rapportering är det troliga. Sedan om det blir innehållet i en e-faktura som kommer att nyttjas, eller om det blir en ny digital standard som måste tas fram, är något vi inte vet ännu. Men att detta dyker upp i någon form kan vi vara tämligen säkra på.  

Skapas nya tjänster

Utvecklingen tyder på att korta intervaller blir legio. Ska exempelvis kreditvärdigheten bevisas lär det inte duga med siffror baserade på årsbokslut. Vad som kommer att efterfrågas är det dagsaktuella läget.
Ett besläktat faktum i närtid är lagen som kräver att storföretag ska rapportera till Bolagsverket inom ett års tid hur snabbt man betalar sina små leverantörer. Lagen trädde i kraft den 1 mars i år. Rapporteringsskyldigheten tillämpas första gången från 1 juli 2022 till och med 30 juni 2023.
– Den datan kommer att bli tillgänglig som en typ av kreditupplysning så småningom via olika tjänster. Hur snabb är den aktuella storföretagare att betala sina småleverantörer? Det kommer garanterat att skapas en ny tjänst, eller funktion, utifrån den informationen eftersom den blir offentlig. Jag tycker att det är en spännande historia det också. Förutsättningarna är så nya att det inte sjunkit in hos så många än, men det är en verklighet vi står inför, konstaterar Hans Börjesson.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få unika erbjudanden, information och tips för att driva ditt företag.

Dela denna artikel

Facebook
Twitter
LinkedIn

Läs vidare...

Nya medarbetare_InExchange Nya medarbetare_InExchange
I Fokus

Våra nytillskott gillar trivseln och gemenskapen

”Roligt, lärorikt och trivsamt”. Det är intrycken som dominerar när vi frågar våra senaste rekryteringar hur de upplever att jobba på InExchange.
Per Gustafsson
I Fokus

Ett steg som förädlar kontakten med kunderna

Supporten på InExchange har tack vare den nya bolagsbildningen förvandlats till servicedesk. ”Vi har fått större resurser och kan jobba mer proaktivt” säger Lars Andersson.
Per Gustafsson
Nadja Sjöström och Richard Olfwenstam. Nadja Sjöström och Richard Olfwenstam.
I Fokus

Resan har startat på plats och på håll

Det jobbas friskt i det nya bolaget och byggs upp en äkta teamkänsla. Account manager Nadja Sjöström strålade i veckan samman med övriga Commercial i Skövde.
Per Gustafsson

Ladda ner din guide om Peppol

Vad är Peppol och hur fungerar det? I denna guide får du lära dig mer om Peppol som format och infrastruktur. Enkelt och pedagogiskt.

Basic

Premium

Enterprise