Snabbguide om Peppol: 2. Val av accesspunkt

För att ansluta till Peppol behövs en så kallad accesspunkt.
Det är förbindelsen som gör att man kan utväxla elektroniska affärsdokument inom Peppols infrastruktur.
Men det finns mer att berätta gällande accesspunkter. Därför är det tema nummer två i vår Peppol-guide.

Det är återigen Hacer Ok och Henrik Möller, partner account manager respektive samtrafikansvarig på InExchange, som berättar om Peppol och förklarar hur detta internationella regelverk fungerar och hur det lättast används.
Första avsnittet i följetongen, “Detta är Peppol”, är redan avklarat. Nu går vi vidare med ämnet “Val av accesspunkt” och nästa gång rundar vi av med “Krav och tips”.

Val av accesspunkt

Går det att skicka och ta emot fakturor mellan olika accesspunkter i Peppol?
Absolut, och hur det går till är nog enklast att förklara med ett exempel. Om ert företag har InExchange som accesspunkt och mottagaren en annan så sker följande: Ni skickar fakturan till InExchange, vi letar i den centrala adresslistan (SML) som finns i Peppol och ser om mottagaren finns i det nätverket. Om så är fallet går vi tillbaka till förfrågan och tittar på informationen som kommit i retur. Då ser vi vilken lokal adresslista (SMP) som mottagaren är ansluten till och vad för typ av dokument man tar emot. Därmed är det bara för oss att skicka fakturan från vår accesspunkt till den andra operatörens accesspunkt. Därifrån tas sedan fakturan vidare till mottagaren.

Det enda vårt företag behöver tänka på är att skicka till InExchange?
Precis. Att nyttja InExchange som accesspunkt är väldigt bekvämt för avsändaren. Men behöver aldrig fundera eller tveka. Det är bara att skicka.

Hur kan det vara så smidigt?
Främsta förklaringen är att det i Peppol inte krävs något samtrafikavtal mellan de tjänsteleverantörer, eller operatörer, som har accesspunkter i nätverket, alltså vi som sköter leveransen av elektroniska dokument. Den typen av routingregler är vanliga annars. Vi har det i Sverige bland annat. Tidigare krävdes det samtrafikavtal med varje separat VAN-operatör för att routa trafiken däremellan. Det innebar ett jättejobb för alla. Var det 200 VAN-operatörer skulle det upprättas samtrafikavtal med var och en av dessa 200. Men här behövs således inget samtrafikavtal.

Finns det andra starka skäl att ansluta till Peppol via InExchange?
Helt klart. Visst, om ert affärssystem har en accesspunkt går det naturligtvis att skicka och ta emot allt via Peppol, men det finns två nackdelar i det fallet. Det ena är att man inte kommer åt att skicka till de som saknar accesspunkt i Peppol. Det andra hänger samman med att Peppol gör minst två uppdateringar varje år bland annat av formaten. Då måste systemet hänga med och uppgraderas till de nya versionerna. Annars kommer fakturorna att fastna. Det innebär att affärssystemets leverantör måste utföra det här arbetet. Det är en både jobbig och kostsam process. Tiden mellan att Peppol informerar om releasen och när den ska vara implementerad är cirka tre-fyra veckor.

Läs även:
Del 1 Detta är Peppol
Del 3 Krav och tips

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få unika erbjudanden, information och tips för att driva ditt företag.

Dela denna artikel

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Läs vidare...

Hur skyddar man sig mot falska PDF-fakturor?

Nätbedragarnas nya favoritmetod är falska PDF-fakturor. Tommie Holmertz, Inyett, ger tips på hur man skyddar sig mot angrepp i sin mejlkorg.

Anmäl er till webinariet ”Effektivare fakturering”

Hur effektiviserar man sin fakturering? Det berättar vi om den 12 november när vi håller ett webinar med exakt det temat.

Se vårt webinar och lär er mer om Peppol

Nu finns webinariet ”Så fungerar Peppol” tillgängligt i inspelad version. Ta chansen att lära er det viktigaste om Peppol.

Skicka din första e-faktura idag!

Kom igång gratis genom att skapa ditt konto hos oss. Det tar bara ett par minuter och sedan är du igång!

Illustration diagram